Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad kan det vara Behållare i mässing med ett glas/mått
Collapse
X
-
Jag bara spånar lite. Kan det vara en behållare för transport av flytande sprängämnen typ nitroglycerin Behållaren var fylld med kallt vatten och den mindre med sprängämnet
Mässing för att det inte skulle ge nägra gnistor.
Men förmodligen är det något helt annat
DG
-
Jag tyckte din hypotes om nitroglycerinbehållaren lät mycket bra Lasse ...Ursprungligen postat av LasseC Visa inläggJag bara spånar lite. Kan det vara en behållare för transport av flytande sprängämnen typ nitroglycerin Behållaren var fylld med kallt vatten och den mindre med sprängämnet
Mässing för att det inte skulle ge nägra gnistor.
Men förmodligen är det något helt annat
DG
...tills jag läste på Wikipedia om nitroglycerinets instabilitet vid hantering och transport.
Citat (utdrag) från Wikipedia om nitroglycerin
"... Ett annat exempel på dess oerhörda instabilitet är att det inte får komma i kontakt med någon metall . ...
För att spåna vidare så kan man fråga sig varför handtaget är så kraftigt med tanke på "flaskans" storlek?
Någon tung vätska bör det vara i den och som du Lasse påpekar, kyld eller rent av uppvärmd?Last edited by Lars F; 2012-01-12, 22:49.- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
-
Tror att detta kärl är till hinduiskt heligt vatten och förmodligen indiskt.
Formen känns inte västerländsk och av en händelse fann jag denna bild på vattenkrukor i plast som påminner om formen.

In ancient times women were clearly regarded as being more valuable than men. The survival of a tribe depended not on the number of men it had but on the strength of its women. So in the early days…
Edit: fann en utan lock som kallas lota

Last edited by Kaptenen; 2012-01-12, 23:30.
Comment
-
Kaptenens inlägg kom mig att tänka på den enda "Lotha"-flaska jag hört talas om - den som man i avsaknad av toalettpapper tar med sig till muggen.
Men den omfrågade är väl inte tillräckligt voluminiös , den är nog snarare en transportflaska för heligt vatten, ev. från Ganges?
Kom bara ihåg att endast använda vänsterhanden!
Comment
Comment