Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med stämpel.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med stämpel.

    Hej!

    Jag köpte precis en ljusstake på second hand och blev lite nyfiken på vad det kan vara för metall.

    Det här är, så vitt jag har kunnat se, den enda stämpel som finns. Hjälp mottages tacksamt!

    Click image for larger version

Name:	P1030623.jpg
Views:	1
Size:	31,2 KB
ID:	642637Click image for larger version

Name:	P1030632.jpg
Views:	1
Size:	28,1 KB
ID:	642638

  • #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Hovjuvelerare C.G. Hallbergs Guldsmedsaktiebolag Stockholm och S:t Erik som är Stockholms ortsstämpel och därefter ett M som säger att det rör sig om försilvrad mässing.

    Du får gärna visa en bild på hela ljusstaken.

    Comment


    • #3
      Tack för ett snabbt svar!

      Här kommer en bild på hela ljusstaken -
      Click image for larger version

Name:	P1030634.jpg
Views:	1
Size:	47,5 KB
ID:	526066

      Vad kan den vara värd tro, mellan tummen och pekfingret? Min första tanke var att såga upp den till gitarrslides, men jag kom av mig lite av stämpeln, vore ju dumt att förstöra den om den är värd nåt..

      Comment


      • #4
        Jag var tvungen att kolla priserna på gitarrslides och tyvärr tror jag att du inte får mera på tradera än vad de slides du får ut av den skulle kosta att köpa.



        Jag är ganska säker på att detta är en vas från ca 1930 och i en rätt ovanlig funkisstil. Vasen var säkerligen ingen storsäljare när det begav sig, eftersom den säkert betraktades som alltför modern. Detta gör den idag lite intressant, eftersom vi kan betrakta den som tidlös och att den platsar i vilket modernt hem som helst. Jag hade behållit den och jag tror att funkis och art déco är på gång.

        Comment


        • #5
          Då blev det nog slides ändå, om inte annat för att jag är fruktansvärt mycket bättre på att spela gitarr än vad jag är på att ta hand om blomster

          Dessutom tror jag att jag kan få ut två långa slides och en kort av den, som lär bli både snygga och funktionella i och med att mässing är en bra musikmetall! Ett alldeles ypperligt inköp för mina preferenser med andra ord.

          Tusen tack för hjälpen hur som helst!

          Comment

          Working...
          X