Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skrin / ask för cigaretter smyckad med emaljarbete. Varifrån och vem?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skrin / ask för cigaretter smyckad med emaljarbete. Varifrån och vem?

Jag blev omedelbart barnsligt förtjust i detta skrin avsett för cigaretter när jag hittade det på en loppis i söndags. Redan när jag såg det "skrek" det Danmark och 1950-60-tal. När jag kom hem och började googla är jag inte längre så säker. Överlag är jag förvånad över att jag inte finner så många skrin eller askar i ädelträ med emaljplattor, som jag hade förväntat mig. Här är det nog jakaranda (rosenträ / palisander), som man har använt.

Vad gäller danska arbeten i den här genren dyker namnet Alfred Klitgaard upp, men snickarmästaren från Århus verkar stämpla träet med KLITGAARD, DENMARK även om det också finns en ask, som inte är stämplad, hos en ansedd danska handlare. På de arbeten av honom som finns på nätet är emaljen gjord av Maria Viktor eller Bodil Eje. Båda verkar arbeta i en mer abstrakt stil än denna ask ger prov på och emaljeringstekniken är inte densamma. Detta måste vara en form av cloisonné (cellemalj) på koppar och när jag söker på matta emaljarbeten får jag bara upp föremål som kommer från Tyskland.

(10 x 9 x 3 cm)

Är det någon som har någon information, så är jag mycket tacksam!
    Bifogade filer

Snittet, tiden och motivet på emaljarbetet är mkt likt de broscher jag sett genom åren varav 1 av dem, f.ö mkt lik din, använde jag som logga på mitt företag. Jag vet att Susiflätan hade ett liknande arbete. Tyvärr minns jag inte vem som designat men gällande min logga var det en svensk kvinna - så långt sträcker sig minnet.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hallå Kapten,
      Fin bild i all sin enkelhet. Min tanke gick direkt till Esaias Thorén, men då är vi inne på 30-talet. Många konstnärer gjorde liknande kompositioner under många år. Grattis och so long...

Comment

Tack så mycket Äjth och Kim!

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Snittet, tiden och motivet på emaljarbetet är mkt likt de broscher jag sett genom åren varav 1 av dem, f.ö mkt lik din, använde jag som logga på mitt företag. Jag vet att Susiflätan hade ett liknande arbete. Tyvärr minns jag inte vem som designat men gällande min logga var det en svensk kvinna - så långt sträcker sig minnet.
        Det är svårt det här. Tekniken mattemalj är egentligen en cellemalj som man har slipat så att cellvägarna, dvs konturerna, kommer i samma nivå som emaljen som blir sidenmatt. Auktionshusen i Tyskland verkar attribuera de flesta osignerade arbeten till staden Schwäbisch Gmünd. Här ett exempel på smycken. De signerade är ofta tillverkade av Scholz & Lammel och designade av Sigrid Scholz-Gottstein, Ett annat företag i staden är Perli.

Exempel på tillverkare från andra orter är Wilhelm Leyser i Idar-Oberstein, Karl Schibensky i Saarbrücken, Albert Gustav Bunge i Fürstenfeldbruck och Theodor Wüsten i Görlitz.

Gemensamt för dessa är att alla har tillverkat smycken i tekniken. Det är fullt möjligt att tekniken använts av nordiska smycketillverkare och emaljkonstnärer, eftersom många har sin utbildning från tyska skolor.

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå Kapten,
        Fin bild i all sin enkelhet. Min tanke gick direkt till Esaias Thorén, men då är vi inne på 30-talet. Många konstnärer gjorde liknande kompositioner under många år. Grattis och so long...

Det är mycket riktigt många verk av Esaias Thorén, där han har valt att stilisera motivet och markera konturerna.
        Last edited by Kaptenen; 2011-11-17, 11:15.

Comment

Working...
        X