Jag blev omedelbart barnsligt förtjust i detta skrin avsett för cigaretter när jag hittade det på en loppis i söndags. Redan när jag såg det "skrek" det Danmark och 1950-60-tal. När jag kom hem och började googla är jag inte längre så säker. Överlag är jag förvånad över att jag inte finner så många skrin eller askar i ädelträ med emaljplattor, som jag hade förväntat mig. Här är det nog jakaranda (rosenträ / palisander), som man har använt.
Vad gäller danska arbeten i den här genren dyker namnet Alfred Klitgaard upp, men snickarmästaren från Århus verkar stämpla träet med KLITGAARD, DENMARK även om det också finns en ask, som inte är stämplad, hos en ansedd danska handlare. På de arbeten av honom som finns på nätet är emaljen gjord av Maria Viktor eller Bodil Eje. Båda verkar arbeta i en mer abstrakt stil än denna ask ger prov på och emaljeringstekniken är inte densamma. Detta måste vara en form av cloisonné (cellemalj) på koppar och när jag söker på matta emaljarbeten får jag bara upp föremål som kommer från Tyskland.
(10 x 9 x 3 cm)
Är det någon som har någon information, så är jag mycket tacksam!
Vad gäller danska arbeten i den här genren dyker namnet Alfred Klitgaard upp, men snickarmästaren från Århus verkar stämpla träet med KLITGAARD, DENMARK även om det också finns en ask, som inte är stämplad, hos en ansedd danska handlare. På de arbeten av honom som finns på nätet är emaljen gjord av Maria Viktor eller Bodil Eje. Båda verkar arbeta i en mer abstrakt stil än denna ask ger prov på och emaljeringstekniken är inte densamma. Detta måste vara en form av cloisonné (cellemalj) på koppar och när jag söker på matta emaljarbeten får jag bara upp föremål som kommer från Tyskland.
(10 x 9 x 3 cm)
Är det någon som har någon information, så är jag mycket tacksam!
Comment