Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två små snappsmuggar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Två små snappsmuggar?

Undrar lite om dessa ev ska vara måttglas av ngt slag. Exakt 4,5cm höga och emaljerade. Det finns en stämpel undertill som jag hoppas kan vara till hjälp.

Ev Ryska och till Vodka kanske, snappsmuggar?
    Någon som vet ngt om ev ålder och ursprung?
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Jag får det till att dina vodkabägare/supkoppar (singularis Стопка, stopka på ryska) är tillverkade av firman Ryska juveler i Leningrad och vad jag förstår under 1980-talet. Metallen kan vara juvelerarmetall.

Se stämpel 3-15
    ПО "Русские самоцветы"

Emalj/emaljerad - эмалевая
    Last edited by Kaptenen; 2011-10-20, 01:36.

Comment

Jättetack Kaptenen, då var lite av mina aningar rätt.

När du pratar om juvelerarmetall, vad menas egentligen med detta?
      Pes är mitt google.

Comment

Nåjooo, ryska juveler eller kanske bättre ädelstenar. Att kalla det ryskt är nästan att häda, men supkoppar för vodka är det, såsom Kaptenen säger. Dessa är sovjetiskt "turistkrafs"gjorda i emaljerad "juvelerarmetall". Denna "juvelerarmetall" är ett omdryftat "problem". Det påstås att denna ЮММЕТ-legering (jummet: juvelirnaja metal) skulle vara 70% nickel och 30% silver, men jag har tillsvidare inte fått det bekräftat till 100%. Det kan vara något annat.

Hur som helst, tänk på att sovjetframställda föremål inte görs mera. Min personliga åsikt är, att de kommer att bli framtida antikviteter. Läs även denna länk:

Comment

" Att kalla det ryskt är nästan att häda", ja det håller jag med dig om. Jag har för vana att inte riktigt tänka till innan jag skriver
          Stort tack Qrt.S för den informativa förklaringen.
          Pes är mitt google.

Comment

Working...
          X