Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det jag köpt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är det jag köpt?

Fyndade på loppis ett omärkt tenn föremål med pärlkant. Vad är det? Vi får se om ni kommer till samma slutsats som jag. (ledtråd kvinlig i formen)

Bengt

Click image for larger version

Name:	DSC00560.jpg
Views:	1
Size:	24,5 KB
ID:	641074Click image for larger version

Name:	DSC00561.jpg
Size:	34,2 KB
ID:	641075Click image for larger version

Name:	DSC00563.jpg
Size:	27,4 KB
ID:	641076

Grattis! Den är stämplad i botten så bättre bilder behövs. Jag ser en tre-fyra stämplar, som inte verkar vara svenska.

Storleksuppgifter hade också varit bra.

Comment

Tack Kaptenen
      Den blev kvar i torpet men uppskattat mått H 10cm L16cm, nya mått och bilder får vänta några dagar

Bengt

Comment

Är det ingen som vågar gissa eller vet vad den ska användas till
        '
        Bengt

Comment

Skedvärmare - spoon warmer

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Hallå Kapten,
            Spoon warmer. Härligt och nödvändigt i dragiga hus vintertid. Man hade väl flera slevar i pytsen med varmt vatten?

Och vilken utsökt form, mer (sen)empire kan det knappast bli. Väntar på dina nya bilder, Nobe, det ska bli spännande att följa tråden.
            So long...

Comment

Visst måste det vara en spoon warmer ska kolla stämplar
              Click image for larger version

Name:	5613silspoonwarmer01.jpg
Size:	24,6 KB
ID:	522661

Comment

Jag förmodar att det inte var vad du först tänkte på utifrån den ledtråd du gav - kvinnlig i formerna. Jag tror att jag förstår vad du tänkte på.

Här ett blogginlägg om spoon warmers.

A Victorian invention, of course, considered one of the essential “fancies” to every well-run household, the spoon warmer was very popular. ...

Comment

Ja inte trodde jag att den skulle stå på matbordet utan på toalettbordet, men den kanske är förliten för det 3,5dl annars är anatomin perfekt om man har stora klänningar
                  Slitaget är på kanterna på locket inget där man sätter skeden

Comment

Det som jag inte får riktigt att stämma är att jag inte finner några belägg för tidiga spoonwarmers (Late Georgian, Regency eller early Victorian). Den enkla och sköna formen i kombination med tenn samt känslan av att det är gustaviansk, empire, biedermeierstil gör att det borde finnas föregångare i silver från sent 1700-tal.

Jag kollade bourdalou, coach pot, urinal men fann ingen i denna form.

Det ska bli spännande att se vad vi kan få ut av stämplarna.

Comment

Det ska bli spännande att se vad vi kan få ut av stämplarna.
                      Tyvärr kan jag inte få till bättre bilder men vist finns det svaga stämplar men jag kan inte utläsa vad som det står

Mvh/Bengt

Comment

Working...
                      X