Det här kopparföremålet stack ut. Visst är det ryska bokstäver, frågade säljaren, när jag tog upp det. - Ja, det är det nog, svarade jag. - Och den ryska örnen och 1894, sa hon sedan. Jag kände att hon skulle begära ett orimligt pris för det. Jag var till 90 % säker på att detta var en gryta som ingick i var rysk soldats utrustning tillsammans med ett kokkärl gemenligen kallad snuskburk. Priset, ja det blev något mer än skrotpriset, 40 kr gav jag och vikten är 700 g.
Efter lite googlande tror jag att detta är en gryta, den gamla benämningen är kanske kruka om vi jämför med våra svenska bulkrukor men dessa har lock och det har aldrig funnits på denna vad jag tror är m/1889 медный котелок. Den rymmer drygt 2 l. http://www.bergenschild.narod.ru/Rec...lok_mednii.htm
Tillverkarstämpeln sitter på ett av hänkelfästena och liksom på samovarer är även här avbildade medaljer som man erhållit vid olika utställningar. Den till vänster visar Alexander III i profil. Jag tycker att stilen på de kyrilliska bokstäverna i firmanamnet gör de svåra att läsa.
М. И. С. П. К., den ryska kejserliga örnen med ett А, där vi normalt finner skölden, 1894 och under året 1 eller I. Detta misstänker jag är en förkortning för förbandet.
Men tyvärr knäcker jag inte förkortningen. Här är en gryta med en märkning som påminner om den som var vanlig i Sverige under indelningsverket.
Välkomna att komplettera informationen!
Efter lite googlande tror jag att detta är en gryta, den gamla benämningen är kanske kruka om vi jämför med våra svenska bulkrukor men dessa har lock och det har aldrig funnits på denna vad jag tror är m/1889 медный котелок. Den rymmer drygt 2 l. http://www.bergenschild.narod.ru/Rec...lok_mednii.htm
Tillverkarstämpeln sitter på ett av hänkelfästena och liksom på samovarer är även här avbildade medaljer som man erhållit vid olika utställningar. Den till vänster visar Alexander III i profil. Jag tycker att stilen på de kyrilliska bokstäverna i firmanamnet gör de svåra att läsa.
М. И. С. П. К., den ryska kejserliga örnen med ett А, där vi normalt finner skölden, 1894 och under året 1 eller I. Detta misstänker jag är en förkortning för förbandet.
Men tyvärr knäcker jag inte förkortningen. Här är en gryta med en märkning som påminner om den som var vanlig i Sverige under indelningsverket.
Välkomna att komplettera informationen!
. Måste väl vara för våta varor i alla fall, tänkte på att 1-an kunde stå för ett rymdmått men det närmaste man kommer verkar ju vara 1 Kruschka och det är ju bara ca 1.3 Liter. Den har väl aldrig varit över elden någon gång? Återstår till vatten, mjölk eller dylikt. Skulle vilja kalla den spann eller ännu hellre ämbar. Grattis till ett föremål som gått den långa vägen från väldigt vanligt till förmodligen synnerligen ovanligt, i det skicket i varje fall. PS Tror inte att "ettan" under 1894 är en 1-a. Jämför typsnittet med 1-an ovanför, det är inte det minsta likt. Kan det stå för truppslaget eller liknande, det liknar en hammare tycker jag eller möjligen ett stort T.
Comment