Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
kan någon säga berätta mer om denna staty
Collapse
X
-
Hallå,
Skulptur? Tror ni inte att verket har haft en funktion? Förvaring av någonting, som man tar upp med en sked. Set ut att vara patinerad brons. So long...Last edited by Kim von Platen; 2011-09-01, 12:17.
Comment
-
Det skulle kunna vara denna person JURŌJIN, (JUROJIN, JUROUJIN 寿老人 ) som är visdomen och det långa livets gud. Han avbildas också med djur som sägs ha ett långt liv t ex hjortar. http://www.onmarkproductions.com/html/jurojin.shtml
Här är en som beskrivs som lärd man på hjort.
Comment
-
Kul att se dessa figurer Aave!
Jag kom att tänka på min trana i brons, som jag har, som är kopplad till japansk sed. Jag fick en idé om att det lilla hålet vid bambustjälken är till för en rökelsesticka, när jag ser diskussionen här. Det ser även ut som att det är liknande slags fyllningsmaterial i figurerna. Tydligen ska mannen som ägde restaurangen i U.S.A. som haft tranan, fått presenter från olika gäster. Det skulle vara kul om det gick att åldersbestämma dessa, men det kanske är ganska svårt. Min Trana är ca 25cm hög.
Comment
-
intressant
Ja vi funderade just med min man om samma sak ...vi gissar också på att min är gjord av brons men den har mörknat med åren, ett horn har tydligen gått av på hjorten, tyvärr så var jag inte i kontakt med pappa förutom brevväxling i fyra år mellan 14-18 års ålder. Så har nog haft det ganska jobbigt med alla hans saker som jag fick till arv. Men jag är av den naturen att jag själv ville gå igenom allt. Och en hel massa saker var det och är det ännu kvar. Men skoj att få mer information om dessa föremål och kanske lite historik också...vi tippar med min man att denhär ändå kunde vara äldre, för pappa reste vad jag vet i Europa, mest Grekland och dylika länder. Så jag kan tro att denhär härstammar möjligen från hans mammas släkt där det då har funnits bla sjökaptener i släkten. Och då blir det pappas mormor som var gift med Kapten Gustaf Frosterus, och han levde 1830- 1871. Men när man inte känner till historien så kan man inte säga det med säkerhet. Men skoj är det att få veta mer om alla grejer man har och kanske dela med sig åt andra också
Comment
-
Hej Aave!
Jag har glömt att skriva, men jag fick min trana bedömd av en känd, energisk antikvetare som besökt många slott
för några månader sedan.
Han bedömde att tranan var japansk från de första årtiondena av 1900-talet, 10-20-tal. 1876, under Meiji-regimen, infördes "Haitōrei" en rad lagar som var till för att avskaffa de traditionella privilegierna för samurajerna vilket även förbjöd dem att bära svärd offentligt. Detta gjorde att många av svärdssmederna fick söka sig nya yrken eller tillverkning av andra föremål bla vaser och prydnadsföremål.
Här finns en trana som liknar min som bedöms till ca 1880.
ytterligare två stycken som bedöms till 1800-tal
Nu förefaller din figur vara kinesisk, men det är ändå intressant att de är tillverkade på liknande sätt.
Mvh simco
Comment
-
Kinesisk
Hejsan Simco
Tack för det trevliga inlägget och svaret. Jag tippar faktiskt också på kinesisk, på Antiques roadshow hade en av värderarna dylika kinesiska föremål,tyvärr visades det så lite av just dessa. Men han sade just att man satte i rökelse pulver i dessa.
Comment
Comment