Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ask med skedar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ask med skedar

Hejsan, jag sprang på denna ask på ett loppis för ett par tior. Asken ser ju rätt gammal ut och även skedarna. Men det finns inga stämplar alls på skedarna. Är det bara skräp om det inte finns stämplar? Vilket årtal kan det vara ifrån och är det någon som vet något om skedarna? Är dom kanske från utlandet? Kanske skedarna och asken inte hör ihop från början?
    Tacksam för svar och ideer
    Click image for larger version

Name:	DSCF2265.jpg
Views:	1
Size:	122,2 KB
ID:	639714Click image for larger version

Name:	DSCF2268.jpg
Size:	89,7 KB
ID:	639715Click image for larger version

Name:	DSCF2266.jpg
Size:	107,7 KB
ID:	639716Click image for larger version

Name:	DSCF2264.jpg
Size:	49,0 KB
ID:	639717

Liknande skedar i förgylld vitmetall har använts som souvenirskedar vid kung Oskar II:s regeringsjubileum 1897 och de jag har sett har drag av både jugend och nyrenässans.
    En datering runt 1900 känns rimlig. Varifrån de kommer är svårt att veta. Man skulle ju kunna gissa på Tyskland, men de har uppenbart sålts här i Sverige. Etuiet känns samtida med skedarna, men det är inte säkert att de ursprungligen har hört samman.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-08-25, 19:23.

Comment

maskeron er navnet på det øverste i motivet.

Jeg har købt en æske med tilsvarende - æsken er fra helsingør, skeerne uden stempler. Sammen med mine skeer lå et udklip fra en svensk antikvitetsbrevkasse. Spørger havde 6 skeer uden stempler i en æske fra Stockholm.

og jo - du kan godt regne med at skeer er købt sammen med etui - det er ihvertfald meget sandsynligt.

Comment

Tack båda för svaret. Skoj om dom är så pass gamla att dom till och med kan vara från 1800-talets slut. Om asken är från den tiden brukar askarna se ut så, och brukar texten/bokstäverna "Guldsmed Stockholm" mm se ut som på bilden på den tiden med? Jag kan inget om skedar alls, så min nästa fråga blir, finns det något värde i sånt här, med den typen av skedar plus asken?

Comment

Guldsmeden Charles Henrik Leonard Jansson född 30.10 1857, stämplade i Stockholm 1889-1933, enligt Stockholms adresskalender 1913 Charles Jansson & Co, död 5.1 1933.

Utifrån de uppgifter som finns kan man förutsätta att någon gång -1913 har man bytt namn till Charles Jansson & Co och det bör man ha gjort även på etuierna och perioden bör då vara 1889-1913?.

Det är alltid svårt att värdera saker som man inte ser så ofta. Jag tycker personligen bättre om etuiet än skedarna och etuiet går att använda till andra skedar om man så vill. Nya etuier är dyra och ser så plastiga ut. Trots att silverpriset är högt brukar kaffeskedar inte betalas med mycket mer än 50 kr per styck och i detta fall är det förgylld vitmetall, så räkna inte med alltför stora summor för halvdussinet skedar med etui. De traditionella kaffebjudningarnas dagar är nog tyvärr räknade.

Comment

Jeg beklager at måtte meddele dig at jeg købte etui og at skeerne fulgte med. Det var ikke omvendt.

Comment

Kaptenen - Uj vilka informationer du skakar fram, tackar för det

hose - Oki ingen fara, jag köpte denna för några tior så det är inte hela världen, sen spelar det ingen roll för mig om etuin är mer värd än skedarna, men visst vore det skoj om dom har ett värde med

Comment

Working...
              X