Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tänt varé här !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tänt varé här !

Sån´t här gillar jag. Klurigt och skoj, undras om Svenska Tobaks Monopolet är inblandat ?
    I varje fall kan man bjuda sin hjärtas dam eld ur ett tändsticksfodral med motiv ritat av, ja just ELD. C G Hallbergs 1941. Ett litet exempel på vilken duktig tecknare ELD var, kan vi se på denna av författaren signerade teckning i boken Bilens själsliv. PS ELD står för Erik Lundegård, i många år kåsör på DN.
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Sån´t här gillar jag. Klurigt och skoj, undras om Svenska Tobaks Monopolet är inblandat ?
    I varje fall kan man bjuda sin hjärtas dam eld ur ett tändsticksfodral med motiv ritat av, ja just ELD. C G Hallbergs 1941. Ett litet exempel på vilken duktig tecknare ELD var, kan vi se på denna av författaren signerade teckning i boken Bilens själsliv. PS ELD står för Erik Lundegård, i många år kåsör på DN.
    Fyndigt!

Läste inte Eld när han kåserade i DN.

Hittade dock ett citat av honom med aktualitet.
    "Näst arbete finns det inget så djävligt som arbetslöshet".
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Jag är tveksam

Fodralet ingår i ett rökset på åtminstone fyra delar. På ett fat står det ASKA, på en burk står det CIGARETTER på en annan burk står det CIGARRER. Att det står ELD på tändsticksfodralet är bara följdriktigt. Visst, kanske har sign ELD ritat figurerna men det tror jag inte. Stilen är inte riktigt lik.
      De övriga delarna finns för övrigt fotograferade i boken Modernt Svenskt Tenn sida 113.

Det vore kul om någon kunde knäcka denna gåta. Själv lutar jag åt han som tecknade Adamson - Oscar Jacobsson.

Comment

Ursprungligen postat av Qwerty Visa inlägg
        Fodralet ingår i ett rökset på åtminstone fyra delar. På ett fat står det ASKA, på en burk står det CIGARETTER på en annan burk står det CIGARRER. Att det står ELD på tändsticksfodralet är bara följdriktigt. Visst, kanske har sign ELD ritat figurerna men det tror jag inte. Stilen är inte riktigt lik.
        De övriga delarna finns för övrigt fotograferade i boken Modernt Svenskt Tenn sida 113.

Det vore kul om någon kunde knäcka denna gåta. Själv lutar jag åt han som tecknade Adamson - Oscar Jacobsson.
        Tack Qwerty !
        Och välkommen till PES. Vad roligt att vi fått hit någon som är duktig på modernt svenskt tenn.
        Ja det var kanske något förhastat av mig, hade jag som Du sett de övriga delarna hade även jag förståss blivit tveksam. Tyckte väl att det skulle passa som handen i handsken med ELD som tecknare men, men. Däremot har han ju gjort en hel del teckningar och illustrationer åt både sig själv och andra.

Comment

Komplettering

Här är Bild på tre föremål i uppsättningen.
          Bifogade filer

Comment

Kul att se, kanske är det lite Adamsson stuk på gubbarna med sina magar, cigarr passar ju också bra. Se´n är det något med munnen som påminner om han Oscar Jacobsons sätt att teckna.

Comment

Jaha då har jag två delar. Den ena tillverkad 1936 och den andra 1941 av GAB.
              Bifogade filer

Comment

Grattis! Hur var det nu med tillverkaren; GAB eller C G Hallberg?

Tändsticksfodral, C G Hallbergs 1941

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Grattis! Hur var det nu med tillverkaren; GAB eller C G Hallberg?

Tändsticksfodral, C G Hallbergs 1941
                  Tack Kaptenen, även för påpekandet. Självklart ska det vara C G Hallberg på båda, dom ingår ju i ett set. Således Cigarrbägaren 1936.

Comment

Working...
                  X