Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad tusan har jag köpt? Ropades in som "snörhållare" i gjutjärn. 1800-tal.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: vad tusan har jag köpt? Ropades in som "snörhållare" i gjutjärn. 1800-tal.

Var på auktion i Linköping i onsdags och mitt "impulsköp" var väl kanske inte det bästa... Den är väldigt vacker och fungerar ju finfint att ha skithuspappret på. Betalade 360 riksdaler vilket kan anses vara mycket för en "trådhållare" då man inte har någon tråd att trä på.
    Nog ordbajsat.
    Vad är detta? Är det en "trådhållare eller vad har den använts till? Höjd: 35 cm.
    Mvh
    Stubbe. Click image for larger version

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	140,3 KB
ID:	639258Click image for larger version

Name:	006.jpg
Size:	90,4 KB
ID:	639259Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	49,3 KB
ID:	639260Click image for larger version

Name:	010.jpg
Size:	96,8 KB
ID:	639261Click image for larger version

Name:	008.jpg
Size:	118,7 KB
ID:	639262Click image for larger version

Name:	011.jpg
Size:	70,6 KB
ID:	639263

Ursprungligen postat av stubbe Visa inlägg
    Den är väldigt vacker och fungerar ju finfint att ha skithuspappret på. Betalade 360 riksdaler vilket kan anses vara mycket för en "trådhållare" då man inte har någon tråd att trä på.
    Jag vet inte vad det är för nåt men jag fick ett gott skratt i alla fall. Du är rolig
    Jag håller med dig, den är mycket vacker. Jag skulle nog ha den i köket i så fall, för hushållspapper

Comment

Hallå Stubben,
      Kan man skruva av kotten?
      Figuren till vänster påminner om Bacchus/Dionysos, men vem fasen är den barbröstade tjejen till höger? Fin pjäs tycker jag... so long...

Comment

Rigtige mænd - rigtige mænd foretrækker at drikke i selskab med kvinder. Bacchus er en rigtig mand.

Comment

Fin sak!

Vet ej vad det är, men kan det vara en flaggstång avsedd att ha på ett bord? Snygg var den iallafall.
          Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Här har jag hittat en bild i en av mina böcker. Jag misstänker att det föremålet du har köpt användes vid en öppen spis. Eller hur?
            Bifogade filer

Comment

Bonnie, den "smala" pinnen med fot på bilden är eldskärmen sedd från sidan

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                Bonnie, den "smala" pinnen med fot på bilden är eldskärmen sedd från sidan
                Jag vet väl det Men tror du inte att det ska finnas en till likadan gjutjärns "pinne med fot"? Jag tänker på att det har varit en eldskärm tidigare som är ej komplett just nu
                Bara en tanke hihi

Comment

Phuuu blev lite orolig ett tag att dina studier förvrängt synen på dig

Jag tror att något saknas på stången och att det kan ha varit 2 ljusarmar och en skärm. Dvs ljusstake. Har sett något liknande men hittar ingen bild nu att jämföra med.

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                    Phuuu blev lite orolig ett tag att dina studier förvrängt synen på dig

Jag tror att något saknas på stången och att det kan ha varit 2 ljusarmar och en skärm. Dvs ljusstake. Har sett något liknande men hittar ingen bild nu att jämföra med.
                    Jag är inte så snabb i tankegången just nu, för mycket fakta inprogrammerat
                    Det kan vara så som du skriver, ljusstake.

Comment

Hallå,
                      men hur hög är ståndaren?
                      So long...

Comment

Kan möjligen vara en del av en litofani. Om så är fallet fattas ljushållare och en ram. I ramen har suttit en skiva i porslin (biskvi?) Skivan släppte igenom ljuset från det tända ljuset bakom skivan. Oftast Var ram och skiva höj och sänkbara. Bara en spåning om vad ditt föremål är.
                        Tillägg. Ser på en av bilderna att det syns en skruv. Förmodligen har det suttit något på denna. Kan väl lika gärna kallas för ljusstake som skrivits i ett tidigare inlägg.
                        Last edited by Ulferic; 2011-08-15, 21:43.

Comment

Hallå Stubben,
                          Skrev ett bidrag men glömde skicka. Därför sen repris.
                          Jo, stället är ju dekorerat med vinguden Dionysos som gärna omgav sig med lättillgängliga damer med getabocksklövar och svans, s.k. satyresser.En har fastnat på din stake. Jämför figuren med min korkskruv.

Vad har vingud med älskarinna med trådhållare eller ljushållare att skaffa? Nej det bör vara ett föremål som har samband med vin och sprit. Min teori bekräftades av Ulferics skarpa öga som noterade skruven på baksidan. Så det bör vara ett ställ för två vinflaskor, kanske karaffer, men själva hållaren är borta med vinden. Möjligen olja och vinäger, beroende på formatet.

Satyresse och so long...
                          Bifogade filer

Comment

Jag tycker litofanispåret verkar mest rimligt att följa. Skruven, som sitter på baksidan, skulle kunna tänkas ha varit fäste för en ljusarm. Den höj och sänkbara plattan med sin ram är borta.
                            En bra gjutning i Berlinereisentradition.
                            Går ornamentet högst upp att ta bort?

Comment

varit bortrest! Tack för era svar. Skall kolla ikväll om den går att ta bort.

Comment

Working...
                              X