Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusstake av tenn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Ljusstake av tenn

Hej!

Jag har en ljusstake av tenn här som jag bl a fick när jag bytte lite grejer igår. Den är rätt så böjd och sliten. Jag funderar på ålder och stil. Gustaviansk? 1800 talet?
    Det har funnits stämplar på insidan av ljusstaken, men de går knappt att fotografera eller läsa nu. Slitna...
    Jag har provat att ta en bild på det som jag tror är någon sort av märkning men jag är osäker på om det är bucklor eller stämplar på utsidan.

Hälsningar Bonnie
    Bifogade filer

Äldre än 1754 kan den inte vara eftersom det finns två sveasköldar, med tre kronor i,som flankerar en mästarstämpel. Modellen är inte helt vanlig eftersom den är fyrkantig hela vägen upp till den kolonnformade ljuspipan.

Du får försöka ta lite bättre bilder och förhoppningsvis hittar vi en stadsstämpel och årsbokstäver.

Click image for larger version

Name:	Clipboard01 res.jpg
Views:	1
Size:	41,9 KB
ID:	518840

Comment

Här till höger är det en bokstav, men jag kan inte ta bättre bilder. Bättre objektiv är ur funktion...
      Bifogade filer

Comment

Här kommer 2 bilder till. Jag tror faktiskt att all information har förstörts pga skador och slitage. Synd! Det finns flera årtal inristade här och där på ljusstaken, både 17hundra-nånting och 18hundra-nånting, men det kan vara påhittade årtal eller liknande, som gamla ägare har ristat in en kall vinterkväll
        Tack ändå, Kaptenen, för att du har försökt Tur i alla fall att den tennljusstaken ÄR med lite ålder och inte som den förra jag visade, som var nytillverkad men såg gammal ut

Bonnie
        Bifogade filer

Comment

Fin ljusstake Bonnie! Spontan gissning 1790 - 1810.

Comment

Tack så mycket, Rosa Jag tycker också det.. Kul med udda grejer!

Comment

Working...
            X