Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märkning VN på bronsvas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Märkning VN på bronsvas

Månne någon som känner igen denna märkning? Materialet bör vara brons. Höjd c:a 36 cm. Vikt c:a 2 kg.

M.v.h.
    Bifogade filer

Vasen ser ut att vara från 1920-30-talet.

Stämpeln består av en krönt biskopsstav och initialerna VN och mellan dessa går ett band på staven som ser ut som text. Går det att få en bättre detaljbild här?

Gissningsvis är detta stadsvapnet, där VN verkade.

Jag har kollat Swedac:s namnstämpelregister, vem som var registrerad för VN och får fram Juvelerare Vilhelm Nilsson i Malmö 1928-197x och jag tror inte att det är han.
    Bifogade filer

Comment

Tack Kapten!

Du kan banne mig ha rätt med "strecket". Tyvärr kommer jag inte närmre med kameralinsen men har själv farit den med lupp och "möjligen" går det att urskilja ett "G" eller "C" inledningsvis men i övrigt är läsningen kokt. Faktum är dock att jag utan jättemycket fantasi får den krökta överdelen av det som "strecket" korsar (det övre slutet av vad som liknar ett gement "f") till ett huvud. Men det kan förstås vara fel... Lägger in en något tydligare bild men tror tyvärr inte att den bidrar något vidare till slutsatsen.

Själv har jag faktiskt trott att det rör sig om en utrikes producerad vas. Men du lutar åt Sverige?

M.v.h.
      Bifogade filer

Comment

Om du beskär din sista originalbild så att du bara har "bandet" kvar, så kanske det går att se något.

Jag lutar nog också mot att den är tillverkad utomlands, men var?

Huvudet som nog är någon form av djävul ser jag också!

Comment

Har beskurit och ökat kontrasten på bilden men för min del blir dessvärre ingenting klarare. Ska ge mig på ett nytt försök med kameran imorgon. Tycks varit lite skakig här på morgonkvisten. Men vem vet: du är ju obegripligt bra på att pussla ihop synintrycken så du kanske knäcker det redan nu

M.v.h.
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X