Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tennfat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tennfat

Här sträcker sig min kunskap inte en mm. Jag köpte det bara för att det pockade på mitt intresse. Kan inte pricka in åldern ens med 100 års felmarginal, ursprungslandet inte med 100 mil o.s.v.

Hjälp?

M.v.h.
    Bifogade filer

Tenntallriken är säkert inte äldre än från 1700-talets mitt men kan vara senare. Dekoren tror jag har tillkommit i slutet av 1800-talet, när tenntallrikar slutat att användas för vad de var tänkta för.

Jag kan läsa FA som bör vara tenngjutaren. Sen kommer vi till problemet om vi förutsätter att tallriken är tysk, då gäller det att bestämma om vänsterdelen med månskäran och stjärnan är stadsvapnet (t ex Grabow i Mecklenburg-Vorpommern) eller om det är den högra delen med Fortuna skulle det kunna vara Glückstadt i Slesvig-Holstein.

Finns det fler rester av stämpeln över FA?
    Bifogade filer

Comment

Tamejtusan!

Åtminstone "F" har du rätt i. "A" är jag inte helt hundra på. Betvivlar att det det går att skönja något mer av stämpeln men jag ska prova att fota i lite olika ljus och vinklar i morgon. Helt visst funkar kameran bättre än luppen. Nu ska jag forska lite i spåren du gett mig. Tack så länge Kapten!

M.v.h.

Comment

Grabow hade en tenngjutare (Zinngießer) vid folkräkningen 1819, Johann Georg Borchert f 1774.

Det skulle kunna betyda att man kanske högst hade två-tre tenngjutare verksamma samtidigt under 1700-talet.

Comment

Working...
        X