Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad betyder stämpeln? Och varför är Tenn så värdelöst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vad betyder stämpeln? Och varför är Tenn så värdelöst?

Jag kan mycket litet om tenn, men hade uppfattningen att allt svensktillverkat tenn stämplades ordentligt med årtal och tillverkare. I ett svagt ögonblick föll jag dock för ett par ljusstakar som för mig ser ut att vara från 20/30-talen. En liten stämpel finns, där det står "Svenskt Tenn, Z, Helg". Jag tror inte det är från firman Svenskt Tenn, och antar "Helg" betyder helgjuten (de är tunga och solida för övrigt). Men vad betyder Z? Det var lite svårt att fota stämpeln ordentligt dessvärre.

Tennföremål kostar så lite för det mesta att jag var skeptisk när jag köpte dessa för jag tyckte de var för dyra. Men varför är tenn fortfarande så ouppskattat? Kommer det någonsin att få en renässans? Det hade varit intressant att få lite synpunkter på saken!

Click image for larger version

Name:	tenn a tergo.jpg
Views:	1
Size:	45,8 KB
ID:	636274Click image for larger version

Name:	tennljusststake.jpg
Size:	49,0 KB
ID:	636275

Efterfrågan styr priset. Men personligen tror jag väl att det är för att det är för ömtåligt. Blir repigt, buckligt och missfärgat lätt.
    Riktigt Svenkt Tenn är väl med en ängel stämpel. Annars kan det ev vara en årtalsbeteckning bokstav+siffra eller tillverkare som de är stämplade med.
    Det finns säkert någon här med stämpelböcker som svarar.
    En del av det här 20-30 tals tennet är ju riktiga godbitar designade av tex Ollers. De brukar gå upp lite i prisklass när det gäller de snyggare modellerna.

Comment

Ursprungligen postat av iggy-fan Visa inlägg
      En del av det här 20-30 tals tennet är ju riktiga godbitar designade av tex Ollers. De brukar gå upp lite i prisklass när det gäller de snyggare modellerna.
      Just detta förvånar mig, vi har en väldigt vacker tennproduktion i Sverige från denna tiden och det är inte svårt att hitta saker i gott skick eftersom de inte varit i bruk så länge. Men även om några formgivna pjäser är mer eftertraktade så har jag sett att de sällan kommer upp i de summor som andra liknande ting i andra material, nysilver inräknat. Jag får intrycket av att tennsamlarna mest intresserar sig för riktigt gamla tallrikar och gustavianska ljusstakar.

Comment

Såsom Iggy-fan säger, lagen om tillgång och efterfrågan. Tenn är inte populärt just nu. Vad framtiden för med sig vet ingen. Dessutom är tenn inte en ädelmetall.

Dock protesterar jag mot att tenn jämförs med nysilver. Nysilver är inte ett grundämne som tenn är (Sn, stannum) utan en legering av koppar nickel och zink. Produkter i nysilver är bruksvaror utan något större ekonomiskt värde eller antikvitetsvärde. Som utlänning förvånar jag mig äver den stora popularitet (läs höga priser) föremål i nysilver verkar ha i Sverige, men det är uppenbarligen bara där.

Om tenn måste jämföras med något så skulle det närmast vara med koppar. Men, samma sak med kopparföremål just nu, ingen nämnvärd efterfrågan har lett till lågt pris. Koppar var väldigt populärt ett antal år sedan och inbringade höga priser, men men inte numera. Vi får se tiden an...

Comment

När det gäller koppar är det inte så konstigt att priset dök. På 90 talet sålde man t o m antik koppar på Ica Maxi. Jag tror det kom ifrån Turkiet och det köptes in i blandade helpall av East Import. Minst halva partiet gick genom andra kanaler än Ica.

Comment

Jag tror att svaret på din fråga beror till stor del på att 1900-talstenn är ett outforskat ämne. Det finns ingen litteratur förutom "Modernt svenskt tenn"
            av Hedvig Hedqvist, Rikard Jacobson & Jan von Gerber, Atlantis förlag. Boken tar bland annat upp Firma Svenskt Tenn, Astrid Aagesen, Ystad Tenn och Athena.

Många köpare gör sin bedömning utifrån vilket namn det står i stämpeln och inte alla gånger utifrån kvaliteten på föremålet.

Tyvärr känner jag inte igen din stämpel och kan därför inte koppla den till någon tillverkare.

Comment

Jag är personligen väldigt förtjust i tenn, och tror att efterfrågan på framförallt jugendföremål kommer att öka, man ser mer och mer sånt i dyrare inredningsmagasin med mer exklusiva shabby chic-hem. En nackdel med tenn är ju att det är så pass känlsigt, ett kvarglömt ljus kan betyda döden för en ljusstake... Själv använder jag en "kruka" från sent 1930tal som blomkruka, jag vet att fukt inte är bra men jag vill ju använda den!
              Click image for larger version

Name:	DSCN2724.jpg
Size:	67,6 KB
ID:	513583

För övrigt anser jag att din ljusstake var riktigt snygg! En sån vill jag ha =) Men ska du få hjälp med stämpeln skulle det nog underlätta med en skarpare bild..

Comment

Då hoppas jag någon kunnig samlare eller designhistoriker snart ger ut en bok som lyfter fram denna moderna tennproduktion och kan fylla kunskapsbehovet. Själv är jag för ny i ämnet för att kunna göra det

Mylla: Jag har märkt att intresset för jugendföremål generellt har ökat, till min glädje! Jag minns hur utskällt det var när jag växte upp, inte minst keramiken. Men där har min gamla professor i konsthistoria skrivit en mycket bra bok, om Höganäs jugendkeramik.

Väldigt vacker blomkruka du har där, ett fint bevis för att tennföremål från 1900-talet har en framtid!

Comment

Min kruka är ett arv från farmor, som inte var speciellt försiktig med sina saker så den är lite bucklig, men jag gillar den ändå! och tack =)

Comment

Working...
                  X