Jag kan mycket litet om tenn, men hade uppfattningen att allt svensktillverkat tenn stämplades ordentligt med årtal och tillverkare. I ett svagt ögonblick föll jag dock för ett par ljusstakar som för mig ser ut att vara från 20/30-talen. En liten stämpel finns, där det står "Svenskt Tenn, Z, Helg". Jag tror inte det är från firman Svenskt Tenn, och antar "Helg" betyder helgjuten (de är tunga och solida för övrigt). Men vad betyder Z? Det var lite svårt att fota stämpeln ordentligt dessvärre.
Tennföremål kostar så lite för det mesta att jag var skeptisk när jag köpte dessa för jag tyckte de var för dyra. Men varför är tenn fortfarande så ouppskattat? Kommer det någonsin att få en renässans? Det hade varit intressant att få lite synpunkter på saken!

Tennföremål kostar så lite för det mesta att jag var skeptisk när jag köpte dessa för jag tyckte de var för dyra. Men varför är tenn fortfarande så ouppskattat? Kommer det någonsin att få en renässans? Det hade varit intressant att få lite synpunkter på saken!

Comment