Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som kan tyda stämplen AYM? på dessa ljusstakar? [ID: Aktiebolaget Ystad Metall]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Någon som kan tyda stämplen AYM? på dessa ljusstakar? [ID: Aktiebolaget Ystad Metall]

hej,

Finns det någon som är villig att berätta lite mer om dessa ljusstakar,
    köpte dem på tradera, säljaren säger:annorlunda stämpel för Ystads Metall

men hittar inte detta någonstans kan någon dela med sig eller bekräfta informationen?

Tacksam för svarClick image for larger version

Name:	fågel ljus.jpg
Views:	1
Size:	48,9 KB
ID:	636014Click image for larger version

Name:	märkning.jpg
Views:	1
Size:	33,5 KB
ID:	636015
    Last edited by Kaptenen; 2012-02-21, 23:03.

Vet inte,men AYM kanske står för Aktiebolaget Ystad Metall.
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Här en gissning som jag knappast ens tror på själv:

Oskar Aronsson var knuten till Ystad Metall som formgivare i tenn.
      Men han hoppade av och öppnade eget under namnet Athena.

Kan detta vara ett alster av OAYM, alltså Oskar Aronsson
      Ystad Metall?

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
        Här en gissning som jag knappast ens tror på själv:

Oskar Aronsson var knuten till Ystad Metall som formgivare i tenn.
        Men han hoppade av och öppnade eget under namnet Athena.

Kan detta vara ett alster av OAYM, alltså Oskar Aronsson
        Ystad Metall?
        Om vi byter namn till Oskar Antonsson, så tycker jag att det kan passa.

A - Athena, M- Metall, Y-Ystad

Men det är inte den stämpel man är van att se på Athena tenn.
        Last edited by Kaptenen; 2011-04-18, 17:35.

Comment

Ja - såklart det ska vara Antonsson och ingenting annat.

Senare saker från Antonsson/Athena liksom även normala märkningar från OA - Ystadmetall - är ju märkta på ett helt annat sätt - bl a enligt länken.

Jag menar att det här kan vara en snålmärkning av Antonssons alster från Ystad Metall och att ringen som omger det hela ska ingå i kombinationen för Oskar - sedan följer AYM (Antonsson Ystad Metall).

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
            Ja - såklart det ska vara Antonsson och ingenting annat.

Senare saker från Antonsson/Athena liksom även normala märkningar från OA - Ystadmetall - är ju märkta på ett helt annat sätt - bl a enligt länken.

Jag menar att det här kan vara en snålmärkning av Antonssons alster från Ystad Metall och att ringen som omger det hela ska ingå i kombinationen för Oskar - sedan följer AYM (Antonsson Ystad Metall).
            Jag glömde ringen, som O i Oskar! Vi är säkert i Ystad, så jag tycker din lösning känns trolig, HgF.

Comment

Tack för alla svar!
              Vad skoj, Men tycker i helhet att Oskar Antonssons konstverk är mer skickliga än mina ljusstakar, men kan se likheterna med att belasta levande organismer med bördan att bära ljushållaren.

Jag har funnit tjock vit målarfärg på ljusstakarna, kan dem varit vita från början?
              Vad kan värdet på dessa vara?

Comment

Nej, vita har de aldrig varit. Jag tycker att jag jämt och ständigt hittar saker som det antingen har stänkt eller runnit målarfärg på.

Tennfabrikanterna har säkert varit tvungna att ha ett brett och blandat sortiment för att tillgodose alla kundgrupper. Dina ljusstakar med turturduvor har säkert varit en populär lysningspresent.

Comment

Sökte efter något helt annat och så dök min stämpelbild upp med lite mer information; Ystad tenn och B 8 för 1928.

Comment

En bra början,

men jag förstår inte riktigt hur sidinnehavaren kan skriva 1935- för vårt nu gemensamma stämpelproblem, när mina väggljusstakar är stämplade 1928.

Comment

Tack för ni delar med er,
                      hänger inte riktigt med står det inte Oscar Antonsson 1898-1960 och då va han 30år när dina ljusstakar kom till!?

Tack för informationen

Comment

ATHENA YSTAD
                        Athena Ystad 1935 -
                        Ystad

Formgivare:
                        Oscar Antonsson 1898-1960
                        Anders Ihse
                        Hjalmar Karlsson

AYM
                        Athena Ystad Metall
                        Ystad

Formgivare:
                        Oscar Antonsson 1898-1960
                        Anders Ihse
                        Hjalmar Karlsson

Innehavaren av sidan skriver att Athena grundades 1935. Stämpelbilden kommer från mina väggljusstakar och daterar dem till 1928.

I "Modernt svenskt tenn" står det: "I mitten av 1930-talet bildades också företaget Athena, som var en utbrytning från Ystad Metall, med verkmästaren Anton Persson i spetsen. Med sig fick han konstnärerna Oscar Antonsson, Anders Ihse och Hjalmar Karlsson, som utformade tennkollektionen." (a.a. s 102)

För mig är det uppenbart att något inte stämmer.
                        Last edited by Kaptenen; 2012-02-20, 21:29.

Comment

Hej

YMA användes, precis som Hgf var inne på, av Aktiebolaget Ystad Metall. Kan tyvärr inte svara på när de började/slutade använda denna förkortning, men till och med hela 1930-talet fanns den med. Tror man slutade någonstans där. Har själv sett stämpeln i två utföranden: den ovan visade på tenn samt en annan för nysilver. O:et för Antonsson är en spännande tes, men tror vi får forska lite vidare på den saken. Ystad Metall var inte särskilt duktiga på att skryta med sina konstnärer genom produkterna. Själv har jag inte heller stött på något som kan styrka det, men som sagt inte omöjligt.

Bild på en av YMA-nysilverstämplarna kommer inom de närmaste dagarna liksom verifiering i kataloger kring 1940. Ska bara lokalisera och packa upp den. Håll tillgodo.

/InB

Comment

Här kommer den andra varianten på YMA-stämpeln. WA står för Walter Andersson som var företagets gravör, men också formgav vissa objekt. Katalogen som bilden är tagen från är från 1941. Föga förvånande finns inte formgivaren omnämnd i katalogen.

InB
                            Bifogade filer

Comment

Tack för att du bekräftade det som Viol var först med att komma fram till och tack för bilderna på YMA-stämpeln på den stilrena såsskålen.

Comment

Working...
                              X