Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Råtta- nåldyna? [ID: Erhard & Söhne, Schwäbisch Gmünd, Tyskland]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Råtta- nåldyna? [ID: Erhard & Söhne, Schwäbisch Gmünd, Tyskland]

En liten råtta, nåldyna? vad är den gjord av, har den nåt värde? ovanlig? Vad betyder stämplarna?
    Tack på förhand,mvh MarieClick image for larger version

Name:	2091.jpg
Views:	2
Size:	30,3 KB
ID:	634059Click image for larger version

Name:	2092.jpg
Views:	2
Size:	36,5 KB
ID:	634060
    Last edited by Kaptenen; 2011-05-02, 15:54. Anledning: Ändrat rubriken för bättre sökbarhet
    nyfiken amatör!har ni tid o lust se gärna mitt album! många frågetecken!

Din nåldyna är förmodligen tillverkad någon gång under slutet av 1800-talet i Tyskland. Eftersom Made in Germany saknas kan det vara så att den är tillverkad under 1880-talet. Siffrorna är en modellbeteckning. Råttan kan vara gjord i försilvrad eller förnicklad Britannia-metall dvs en tennlegering.

Lejonet över stora E är företaget Erhard & Söhnes varumärke. Lejonet är en avbildning av en medeltida akvamanil.

Erhard & Söhne grundades 1844 i Schwäbisch Gmünd och till dags dato har man sysslat med det mesta inom fabrikation av metallföremål; lyx- och hushållsprodukter, galvanoplastiska avgjutningar av historiska föremål, dockskåpsmöblemang, leksaker, "snurraskkoppar" till bensintankar och motordelar.

Ur ett svenskt perspektiv kan berättas att Sigvard Bernadotte ritade en snurraskkopp "Roulette" för företaget.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Ur ett svenskt perspektiv kan berättas att Sigvard Bernadotte ritade en snurraskkopp "Roulette" för företaget.

http://www.erhard.eu/de/100781/100839/history.html
      Det var ett rökset med tre delar. Har själv en "cigarettburk-bjudburk" rödlackerad med en fjädrande insats som kommer upp då man skruvar av locket.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Det var ett rökset med tre delar. Har själv en "cigarettburk-bjudburk" rödlackerad med en fjädrande insats som kommer upp då man skruvar av locket.
        Tack, prylsnubben! Hade jag läst lite mer noggrant så hade jag sett att det står "set" och att det användes av förbundskansler Helmut Schmidt under 1970-talet.

"Berühmt gewordene Persönlichkeiten umgaben sich gern und lange mit Produkten der Firma Erhard & Söhne: In seiner Amtszeit als deutscher Bundeskanzler benutzte Helmut Schmid in den 70er Jahren ein von Graf Sigvard Bernadotte kreiertes Schleuderascherset der Firma."

Comment

tack!

Tack för all info! hade aldrig kunnat se att det var ett lejon
          Då är det en väääldigt gammal råtta! Det kanske inte ens är en nåldyna? Vem köpte såna exklusiva sybehör?
          mvh marie
          nyfiken amatör!har ni tid o lust se gärna mitt album! många frågetecken!

Comment

Mot slutet av 1800-talet kan man säga att industrialismen nådde sin höjdpunkt. Man MASKINtillverkade de mest otroliga och omöjliga grunkor grejor och bestick, gudarna vete vad allt. Men om vi begränsar berättelsen till bara hur bordet dukades, kan man säga att det fanns en grej för allt, hela bordet var fullspäckat med bestick av alla de sju sorter. Glasuppsättningen per kuvert kunde innehålla upp till 10-12 olika glas för varje dryck. Vem köpte? Alla som hade råd gjorde det. Ju mera grejor, destu finare var det. Och silvret, det åkte ut till köket och användes bara till vardagslag. Till festmiddagar dukades det med maskingjort och elektrolytiskt försilvrat "nysilver".

Naturligvis behövde alla också en exklusiv råtta som nåldyla...oundvikligen.

Idag finns det föremål från den tiden som ingen nu har en blekaste aning om vad man gör med det. Men din råtta är en nåldyna, inget tvivel om det.

Comment

Visst är det en nåldyna! Eftersom det är en massproducerad industriprodukt och inen lyxprodukt i ädelmetall är det svårt att säga, vem som köpte den från början. Priset bör ha varit sådant att stora befolkningsgrupper skulle kunna ha råd att köpa den även om en del säkert fick spara för att kunna göra det.

En liknande som uppges vara i silver.

Comment

finns tydligen nytillverkade också;

vet dock inte om de hde någon råtta.. Har för mig att jag i nån gammal tråd sett en länk till en igelkottsvariant som var supersöt, men hittar inte igen den nu..

Comment

här var igelkotten jag sett tidigare, skulle väääldigt gärna vilja ha en sån!

Nån som vet hur pass vanliga denna typ av nåldynor/sybaroner är? (ja, jag vet att en riktig sybaron ska gå att fästa i bordet, men ofta lägger folk ut även nåldynor som sybaroner på tex Tradera)

Comment

nåldyna

Någon som vet åldern samt ursprung på denna nåldyna? Verkar vara zink, tenn eller nysilver. Stämpeln ser ut som ett lejon stående på boksaven E. Tror på Engelskt 1880 tal.
                    Bifogade filer

Comment

Sammanfogat två trådar om nåldynor från Erhardt & Söhne.
                      Last edited by Kaptenen; 2011-05-02, 15:52.

Comment

Working...
                      X