Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mycket liten kopparkaffepanna, vilken ålder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mycket liten kopparkaffepanna, vilken ålder?

Ramlade över den här lilla pannan idag, som jag tänker att det är lite ålder på eftersom den har slaglodslödning på sidor och undertill. Den är bara 11 cm hög från bordet till bygelns översida, så min fråga är om ni tror den använts som leksak eller om man hade så små pannor? Vilken ålder kan det vara på den? Locket satt på men hör väl inte dit. Antar att det ska vara ett klassiskt bukigt lock med en liten "rosett" som knopp?
    Bifogade filer

Vad fin den är!

Den här känns absolut genuin och jag har för mig att de visade en miniatyrkanna i Antikmagasinet förra säsongen. Passar locket är jag övertygad om att det är original.

Comment

Ja visst är den fin! Men de facto är locket inte original, det ser jag nu när jag tittar närmare på det, det är pressat och har suttit på nån modern grej. (Fotot är ju lite suddigt.) Synd det. Kan det röra sig om mitten av 1800-talet på kannan?

Comment

Kafferep

Lite rolig kuriosa apropå storleken på den här pannan. Jag funderade ju på om det var en leksak, men har nu fått lära mig att när det rådde kaffeförbud under perioder på 1700- och 1800-talet, så dracks det ju naturligtvis i smyg, men det gällde att snabbt kunna gömma undan kaffepannan, och kaffekvarnen, under kjolen. Då fick inte grejerna vara alltför skrymmande. Och hängde pannan, det gjorde man i ett kafferep.

Comment

Working...
        X