Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ljusstakar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: ljusstakar

Undrar ålder och ursprung på denna ljusstake!

Tacksam för svar!
    Bifogade filer

En Rokokoinspirerad stilljusstake från förslagsvis 1900-talets tredje eller andra fjärdedel.

Comment

Njaaa...hålla Liza... jag tror att din stake består av flera delar som monterats samman till en hybrid. Ljushållaren är rokokoinspirerad (ca 1900), foten jugend/art deco och plattan sent 1900-tal. Men det svårt att veta när man inte håller staken i handen...so long...

Comment

Det jag vet är att den fanns hos min mormor när jag var barn (alltså för ungefär 40 år sedan).

Comment

svært at sige noget konkret uden at have set den før. Fod + stamme kan meget vel være sammenhørende. Under bund er der sikkert boret hul til skruen som holder dem sammen.

Comment

Varför grubbla över denna lilla sak? Typiskt löst hållen stilobjekt från 1900-talet i en icke ovanlig mix av mässing och marmor troligen tillverkad i industrieuropa som ett billigt massmarknadsobjekt bland hundratals liknande. Ska uppträda i par för att komma till sin fulla rätt. Ringa marknadsvärde.

Comment

Tja, man kan ju undra varför jag undrar... Men jag är nyfiken av mig!
              Är inte ute efter värde, men bara lite historia! Och det är två!

Comment

Working...
              X