Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Fråga: Hur gammal är saxen? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga: Hur gammal är saxen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hur gammal är saxen?

Köpte denna dosa och sax och på Crafoords auktioner i helgen. Eftersom dosan är förtennad inuti, Inbillar jag mig att den är tänkt att användas till något som man stoppar i munnen, men var kommer fisken under botten in I bilden?
    Inga skarvar syns på dosan och såväl locket som botten har en prick som om den varit fastsatt vid något.

Också till saxen. Det är väldigt klumpig/tung och skarp i handtagen. I vilket århundrade bör man placera den?

Naturligtvis är jag tacksam för alla ideér och förslag.
    Bifogade filer
    p-son

Svar A, rysk kaviar?
    Svar B, 1900-tal.

Comment

Dosan är riktigt fin och kanske äldre än 1779 då ägarmonogrammen TBS och IBS verkar vara två män och det kan vara den sista ägaren som märkt den med årtalet.

Ljussaxen däremot är säkert tillverkad under 1960-70-talet. Den har bra tyngd, men gjutning och efterbehandling är grov och passformen i "huset" är dålig och funktionen blir därefter. Hur vet jag det, jo jag har en som förmodligen är gjuten i samma form, dock är spetsen till din trubbig och min spetsig och det får vi nog skylla på gjutningen.
      Bifogade filer
      Last edited by Kaptenen; 2010-12-06, 23:46.

Comment

Kanske har dosan gått från far till son. Märket mitt på dosan markerar dosans mittpunkt. Bra att veta när dosan skall formas. Trevlig sak. Tror att en snusande fiskare ägt dosan.

Comment

Så här ser min 165 mm långa ärvda ljussax ut. När kan den vara tillverkad?
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Svar A, rysk kaviar?
            Svar B, 1900-tal.
            Svar A låter aptitretande medan svar B låter mindre lockande.Tackar för båda, naturligtvis.

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Dosan är riktigt fin och kanske äldre än 1779 då ägarmonogrammen TBS och IBS verkar vara två män och det kan vara den sista ägaren som märkt den med årtalet.

Ljussaxen däremot är säkert tillverkad under 1960-70-talet. Den har bra tyngd, men gjutning och efterbehandling är grov och passformen i "huset" är dålig och funktionen blir därefter. Hur vet jag det, jo jag har en som förmodligen är gjuten i samma form, dock är spetsen till din trubbig och min spetsig och det får vi nog skylla på gjutningen.
            Dosan förärades yngsta sonen idag enär födelsedagen infaller i morgon. Eftersom den inte är synligt skarvad, kan den vara driven?

Jag var lite misstänksam mot saxen eftersom den var så skarp i kanterna, men nu vet jag tack vare dig och prylgubben att jag var på rätt väg. Tack!

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
            Kanske har dosan gått från far till son. Märket mitt på dosan markerar dosans mittpunkt. Bra att veta när dosan skall formas. Trevlig sak. Tror att en snusande fiskare ägt dosan.
            HIstorien upprepar sig med tanke på din teori, Ulferic. Idag överlämnades den av far till son. Med tanke på vad du skriver om mittpunkten, ligger det kanske något i min fråga om driven dosa? "Snusande fiskare" är högst troligt, fast om jag får välja, är prylgubbens förslag mer lockande. Å andra sidan utesluter inte det ena det andra.
            Last edited by Polsson; 2010-12-07, 18:20.
            p-son

Comment

Häftig dosa men den har knappast far och sons initialer. TBS (Truls Bengtsson?) skulle väl ha en son med initialerna ITS (Trulsson).
              Nej, det är inget loppspel.

Comment

De viste sakse i denne tråd er alle fra 1960erne og frem.

Jeg har tidligere skrevet om sakse - lommefilosofi, men det gælder helt sikkert.

Kik nr 13 og nr 22 i denne:

Og nr 4 i denne

omend de stager vel ikke er rigtige rokoko, men saksene er.
                Last edited by hose; 2010-12-07, 20:27.

Comment

Äldre ljussax som jag visat tidigare, möjligen fästmansgåva.
                  Bifogade filer

Comment

Working...
                  X