Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HJÄLP! Vattenskada!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• HJÄLP! Vattenskada!!

HÄLP, VATTENSKADA!!

Oturligt nog tappades en vattenkaraff full med vatten på mitt kopparbord.
    Glaset gick sönder och vattnet hamnade på bordet. Eftersom vattnet endast fanns på ena sidan av bordet så tänkte ingen på att det skulle kunna finnas vatten även under ett stort fat som fanns en bit bort på bordet. Men idag (2 dagar efter olyckan) så flyttade jag fatet och upptäckte då denna stora mycket synligt avgränsade ljusa fläck efter vattnet.

Detta bord med en kopparplatta är jag mycket förtjust i och mycket ledsamt skriver jag lite desperat till er här och hoppas på att någon har kunskap om hur man kan göra för att återställa det!

Hur få bort denna vattenfläck? Om det nu går?

Mycket, mycket tacksam för ett hjälpande svar.

TACK på förhand

SVAR från mig själv till mig själv: Blev orolig och skrev direkt till er, men efter några minuter så återtog kopparen sin gamla vanliga färg. Svarar så här eftersom jag är ny på forumet och ännu inte funnit någon knapp för att ta bort ett meddelande. För övrigt ett väldigt trevligt forum. Tack för att ni finns. Jag kommer att framledes sända in ett antal frågor om matsilver.
    Bifogade filer
    Last edited by Glader; 2010-12-06, 14:39.

Finns väl två olika sorters metaller på dessa bord. Ditt kopparbord är såvitt jag vet behandlat på något sätt för att få det lite patinerade utseendet. Hoppas någon vet hur det är gjort. Är nog lite kemi inblandat.
    Enklaste är ju att få hela bordet så ljust som vattenfläcken. Men då har du ett helt annat utseende på bordet. Att lämna in för att åtgärda är nog inte lönsamt. Kanske går det att behandla fläcken men det kommer nog att synas en viss skillnad. Inte mycket till tips men ett sätt att få andra att svara.

Comment

Tack för ditt snabba svar!

Dock, som jag skrev längst ned som tillägg i min förfrågan så åtgärdade problemet sig av sig självt. Efter att jag skrivit min förfrågan så var fläcken borta.

Bordet kanske kände på sig att det inte ville ha några konstiga kemiska produkter på sig och valde att själv fixa det...

Comment

Ursprungligen postat av Glader Visa inlägg
        Tack Bordet kanske kände på sig att det inte ville ha några konstiga kemiska produkter på sig och valde att själv fixa det...
        OCH ordnade så att du ställde din första fråga här på PES.
        Välkommen hit.

Comment

Inte fasen såg jag tillägget. Var väl bra att det löste sig. Hade annars tänkt ge dig några väl genomtänkta tips för att få bordet i form igen

Comment

Working...
          X