Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svennebanan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svennebanan

Denna gjutna väggplakett av Allan Ebeling föreställer Svennebanan.
    Är det någon som kan förklara detta mitt påstående ???????????
    Bifogade filer

Hallå alla historieintresserade, var är Ni ?

Comment

Hmm kopplar inte vad du syftar på--skulle Svennebanan alltså vara en historisk person som Ebeling förevigat på denna plakett.. Jag trodde att uttrycket stod rent allmänt för medelsvensson eller den genuina knegaren

Comment

Ursprungligen postat av guygil Visa inlägg
        Hmm kopplar inte vad du syftar på--skulle Svennebanan alltså vara en historisk person som Ebeling förevigat på denna plakett.. Jag trodde att uttrycket stod rent allmänt för medelsvensson eller den genuina knegaren
        Du är på rätt spår Guygil om Du lägger Dig på medelklassnivå....

Comment

En svensk i Amerikat?
          Nybyggarstylish?

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            En svensk i Amerikat?
            Nybyggarstylish?
            Tyskland är en bättre ledtråd, särskilt medellåg tyska....

Comment

Nej, jag kan inte tyska
              Sidan du letade efter finns inte längre på denna adress. Det kan bero på ett stavfel, att sidan inte längre finns eller att den flyttats. Prova att söka igen.

men vattenbärerskan hittar jag

Comment

Härlig vattenbärerska, Ebeling är en av mina favoriter. Själv har jag en liten vattenbärerska i parian från Gustavsberg 1891. Åter till "gubben". På baksidan står det "TUNA KNAPE".
                Natti, natti......suss gott.

Comment

Eftersom ointresset är monumentalt så får jag väl förklara själv till de som
                  ev. orkar ......
                  Tuna Knape står det på baksidan av "gubben". Knape är medellågtyska för knabe, alltså pojke på tyska.
                  Knape betyder även väpnare, vapensven, tjänare hos en riddare.
                  I överflyttad bemärkelse har ordet använts för manlig medlem av lågadeln, dvs den obetitlade adeln, i Sverige enligt 1626-års riddarhusordning benämd svenneklassen. Dvs Knapadel, den obemedlade lågadeln.
                  Ja, det var ju intressant..........Svennebanan tiger still.

Comment

Jo, det här tycker jag är intressant!
                    Tack för lektionen om lågadeln och riddarhusordningen.
                    Min tystnad beror enbart på språkförbistring, och google translate hjälper som vanligt inte till:

Ebeling var duktig och det är kul att se hans föremål i metaller och järnskrot.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                      Jo, det här tycker jag är intressant!
                      Tack för lektionen om lågadeln och riddarhusordningen.
                      Min tystnad beror enbart på språkförbistring, och google translate hjälper som vanligt inte till:

Ebeling var duktig och det är kul att se hans föremål i metaller och järnskrot.
                      Tack Simco, Du är så mycket mer än en vanlig "svennebanan", ta det som en komplimang.

Comment

Tack!

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Eftersom ointresset är monumentalt så får jag väl förklara själv till de som
                          ev. orkar ......
                          Tuna Knape står det på baksidan av "gubben". Knape är medellågtyska för knabe, alltså pojke på tyska.
                          Knape betyder även väpnare, vapensven, tjänare hos en riddare.
                          I överflyttad bemärkelse har ordet använts för manlig medlem av lågadeln, dvs den obetitlade adeln, i Sverige enligt 1626-års riddarhusordning benämd svenneklassen. Dvs Knapadel, den obemedlade lågadeln.
                          Ja, det var ju intressant..........Svennebanan tiger still.
                          Tack Snubben, för den lektionen om adelskapets olika "klassindelning"
                          Det här med "svenneklassen" kände jag inte till, medan däremot "knapadel" är bekant.

Tillbaka till din "kärlek" till Ebeling.

Jag har visat den förut på annan tråd men visar den igen. Nu i annan pose.
                          (Han till höger tillhör inte karaffen).

/Lars
                          Bifogade filer
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                            Tack Snubben, för den lektionen om adelskapets olika "klassindelning"
                            Det här med "svenneklassen" kände jag inte till, medan däremot "knapadel" är bekant.

Tillbaka till din "kärlek" till Ebeling.

Jag har visat den förut på annan tråd men visar den igen. Nu i annan pose.
                            (Han till höger tillhör inte karaffen).

/Lars
                            Tack Lars, Ebeling i sitt esse är aldrig fel.

Comment

Working...
                            X