Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med frimurarordensmärke

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hjälp med frimurarordensmärke

Hej

Detta är så vitt jag kan förstå ett märke från frimurarna. Tyvärr saknas ordensbandet som det skall hänga i. Är det någon här som är insatt och känner till vilken av de 11 graderna det tillhör och när det kan vara tillverkat? Dekoren längs kanterna på de fyra korsarmarna är knackad för hand. Märket förefaller vara tillverkat i mässing.
    Inskriptionen runt fåret läser ADQTPM och utläses Agnus Dei Qui Tollis Peccata Mundi på latin och borde kunna översättas till "Guds lamm som borttager världens synder".
    Skall man tro att märket är svenskt?

Tack på förhand och trevlig kväll...
    Bifogade filer

Visserligen är själv korset av samma form som frimurarnas malteserkors men det verkar inte finnas några typiska frimurarsymboler på det. Är du säker på att det är ett frimurarkors?
    Nej, det är inget loppspel.

Comment

Hej Mochen

Hyfsat säker men inte 100% men det finns ett märke från danska frimurarna med samma symboler men inte identisk utformning som gäller 9:e graden.

Comment

Bekräftat

Hej Mochen

Jag har hittat ett utdrag ur en bok, "The history of freemasonry it's antiquities, symbols, constitutions, customs, etc." av Robert Freke Gould, om detta som lyder (nu blir det långt): In the 9th degree... The sash is of white silk, with a rose-coloured cross, edged with a gold braid; to which is suspended a handsome gilt cross, having on one side the head of Christ in silver, and on the other, also in silver, a lamb with a banner, lying on a closed book; and surrounded by the letters "ADQTPM".

Nu är det ju dessvärre (så vitt jag har förstått) inte silver på mitt märke för jag antar att även deras märken vore stämplad i detta fall. Men det stämmer alldeles för bra in i övrigt för att inte komma därifrån. Jag har också förstått det som att det är svårt att komma upp i dessa grader?

Comment

Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
          Visserligen är själv korset av samma form som frimurarnas malteserkors men det verkar inte finnas några typiska frimurarsymboler på det. Är du säker på att det är ett frimurarkors?
          Förresten skiljer sig själva Frimurarkorset från Malteserkorset på så vis att Frimurarkorset bildar en fyrkant i mitten och Malteserkorsets armar möts helt inne i centrum.

Comment

Working...
          X