Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Engelska ljusstakar? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Engelska ljusstakar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Engelska ljusstakar?

Jag vet inte riktigt hur det ser ut i övriga landet men här hittar jag bara sådana ljusstakar! Nästan identiska med ett par av mina som jag hade sen tidigare. Är engelska ljusstakar jättevanliga här i Sverige?
    Hur gamla kan dessa vara? 1800 talet?

Hälsningar Bonnie
    Bifogade filer

Ja, 1800-tal är de nog. Jag tycker inte att jag ser så många engelska ljusstakar här i Skåne. Spontant tänker jag att det kanske beror på det välstånd som spred sig i nedre Norrland som en följd av trävaruexporten till bland annat England.

Comment

Jag undrade bara. Ljusstakarna med fyrkantig fot köpte jag för 10 kronor paret. Det är därför jag frågade. Trodde att det fanns jättemycket engelska ljusstakar och det är bara jag som har missat dem tidigare =) Vad är det för stil då när foten är fyrkantig?

Comment

Utifrån den fyrkantiga foten som jag tycker verka vara ganska vanligt förekommande på engelska ljusstakar med mekanism är det svårt att uttala sig om stil. Men man kanske kan säga att mot 1800-talets mitt blir det vanligt att den största "klumpen" på själva "stammen" mellan fot och ljuspipa hamnar närmare foten. Tidigare var det tvärtom.

10 spänn är ett verkligt fynd! Grattis!

Comment

Edwardiansk vil jeg kalde de med 4 kantet fod.
          I 1960erne 70erne importeredes enorme mængder til Danmark - fordi de antikke opnåede høj pris. Smarte forretningsfolk købte billigt i england og solgte dyrt i danmark.
          Mon ikke samme trafik skete i sverige?

Comment

Du har säkert helt rätt, även vad gäller importen under 1960-70-talet. Pundet var förhållandevis lågt och efterfrågan på föremål i mässing var stor i Sverige och Danmark.

Motsvarande ser vi ju vad gäller engelskt silver som det finns förhållandevis gott om.

Comment

Spännande! =) Huvudsaken att man kan köpa billigt år 2010. Det är ju bra att ha hemma lite äldre mässing ljusstakar! Fint tycker jag =)

Comment

Working...
              X