Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

zinklegering?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• zinklegering?

Nu i somras när min farmor gick bort hittade vi denna i ett skåp. Min pappa påstår att hon inte visste var den kom ifrån eller ens när den dykt upp, känslan är att den legat i jord eller liknande. Någon har graverat in ett monogram samt årtal med en spik? Var häromdagen inne hos en silversmed som tror att den kan vara gjord i någon form av zinklegering (den har en fin tyngd)... Funderar på om den ska slängas eller behållas, nån funktion har den ju inte, och knappast nåt värde heller, vad tycker ni?
    Bifogade filer

Årtalet är 1875, om det sen är gjort då eller senare har jag ingen aning om..

Comment

Kannan är tillverkad av en legering med namnet Britannia och största beståndsdelen är tenn. Det blir ganska mycket allmoge över den, när man ser monogrammet JND eller vad där nu står och 1875. -- Ingen i släkten som har hetat något i stil med Johanna NilsDotter?

Comment

Ok, så det är tenn i den... den känns lite tyngre än vad tennföremål brukar göra. Vi har försökt klura, men kan inte komma på vad initialerna kan stå för, kan ju vara så att nån har hittat den också. Vet tex att huset där farmor växte upp stod bredvid ett som brann ned och sen stod öde en längre tid.

Tack så hemskt mycket för hjälpen, tyckte också att zink lät lite skumt.

Tilläggas bör kanske att den var ännu svartare när vi hittade den, vi försökte oss på lite putsning för att kunna se eventuella stämplar.

Comment

och jo, jag funderade på om jag skulle lägga upp den under allmoge =)

Comment

Får man fråga hur du kan se att den är gjord i britannia-legeringen? Man blir ju nyfiken när ett proffs inte hade en aning om vad den var gjor av fast hon höll den i handen...

Comment

Färgen på oxiden och det allmänna skicket säger att det inte kan vara något annat än en tennlegering som är förhållandevis mjuk. Ibland så försilvrade man denna legering, men jag tror inte att denna kanna har varit försilvrad.

Här är en från samma period.

Comment

Tack, då har jag lärt mig något nytt idag! Är verkligen grymt imponerad av hur snabbt och bra man får svar här!

Har nog bestämt mig för att behålla den, på nåt sätt gillar jag den.. och nej, jag är inget shabby chic-fan ;-) Tror att det är känslan att den varit med om en del som gör att det känns fel att slänga den.

Comment

Personligen tycker jag att kannan har fått ett mervärde med initialerna och dateringen 1875 på ett litet bondskt sätt. Tänk vad stolt den första ägarinnan måste ha varit när hon serverade ur den!

Så Du gör rätt i att behålla den!

Comment

Ursprungligen postat av Mylla Visa inlägg
                    Tack, då har jag lärt mig något nytt idag! Är verkligen grymt imponerad av hur snabbt och bra man får svar här!

Har nog bestämt mig för att behålla den, på nåt sätt gillar jag den.. och nej, jag är inget shabby chic-fan ;-) Tror att det är känslan att den varit med om en del som gör att det känns fel att slänga den.
                    Du Mylla!

Gör som Kapten sägar, Behåll den!
                    Låt den vara som den är.
                    Jag tycker den är väldigt charmig i det skick som den är nu.

Ha det gott!

/Lars
                    - - - - - - - - - -
                    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Jag hade inte tänkt göra nåt alls med den, vi putsade som sagt lite för att se vad som fanns under all smuts (den var rejält fet efter att ha stått i samma kök utan fläkt i minst 30 år), och jo, den får vara kvar =)

Comment

Working...
                      X