Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusstake Liljan Ystad Metall med tillbehör

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Ljusstake Liljan Ystad Metall med tillbehör

Hej,
    Har Liljanljusstakar själv och brukar springa på dem ute, men har aldrig sett dem med denna mojäng. Är det så de borde se ut?
    Bifogade filer

Jag har aldrig sett dem med ett metallrör, men däremot ett glasrör till att sticka ner en blomma i.

Comment

Precis som Kaptenen säger. Bifogar bild på hur Liljan det ska se ut i vasform. Glasinsatserna såldes separat.

Tror nog att det är någon som varit lite påhittig här. Måste dock säga att den passar rätt bra..

/Im not Batman
      Bifogade filer

Comment

Här har vi två "liljor" med olika ytbehandling och stämplar ett tredje par har nog varit avsett för exportmarknaden Sweden Lily. Observera glasröret!
        Bifogade filer

Comment

Nämen, så de var inte avsedda som ljusstakar alltså? Lustigt... Har aldrig sett ett glasrör heller, men kan tänka mig att många gått sönder. Va mycket nytt man lär sig här! Tack!

Comment

Gjordes även i nysilver som är de mindre vanliga av Liljorna. Liljans släkting heter "Knoppen". Bifogar en bild och samtidigt ännu en stämpelvariant.

"Ystad-Brons"-utförande på YM produkter tillkom för övrigt 1927. De tidigare produkterna har en mer ärgad yta.

/Im not Batman
            Bifogade filer

Comment

Jodå, visst var de avsedda som ljusstakar också! Men det är ju skönt att kunna alternera sig. Tror det relativt få bevarade glasinsatserna har att göra både med att många har gått sönder, men även att det troligen inte såldes glas till varenda kund som köpte en Lilja, vissa valde nog bara att köpa den som ljusstake.

Comment

Knoppen gilla jag, så en sån hoppas jag springa på snart!

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Här har vi två "liljor" med olika ytbehandling och stämplar ett tredje par har nog varit avsett för exportmarknaden Sweden Lily. Observera glasröret!
                  Vore intressant att få veta mer om denna stämpel. Har även jag sett den förut, men inte riktigt reflekterat mer över den. Vissa kopior är ju extremt nära originalet. Tänker bland annat på "JBE KONST" som är rätt vanlig att hitta, den är så nära YM-Liljan att man måste vända på staken för att vara säker. Kanske är "Sweden Lily" ännu en sådan "bra" kopia. Eller så är det helt enkelt så som du beskriver, Kapteten?

YM hade en stor export av sina produkter och hade tidvis halva sin omsättning bunden till exporten så visst kan det ha gjorts speciella stämplar i detta avseende. Utanför Europa var det främst USA som exporten gick till, även om Sydamerika också fick vara med på ett hörn.

/Im not Batman

Comment

Jag har inga bevis för teorin om exportstämpel, men typsnittet är detsamma och jag kan inte skilja på stakarna med blotta ögat.

Comment

Nä, jag har heller inget som motsäger detta. YM tillsvidare helt enkelt.

Tänkte bara visa bild på JBE-Konst:s kopior av YM:s Liljan, men typiskt nog hittade jag inte bilden. Med en sökning på företaget kom dock denna diskussion upp: http://forums.ebay.com/db2/topic//520183206

En kopia på den så kallade "Kungaskålen" av YM (gjodes även i mässing, men hade ingen bild tillgänglig nu). Det verkar alltså som om JBE inte nöjde sig med Liljan-kopior..

Skulle vara kul att få veta lite mer om detta företag. Jag har till och med för mig att jag har stött på Liljor som är stämplade "JBE-Konst Ystad". Kanske har företagen något gemensamt? Någon som kan bringa klarhet i detta?
                      Bifogade filer

Comment

Liljan i nysilver

Har för första gången hittat Ystad Metalls ljusstake/vas Liljan i nysilver - riktigt snygga!

Ursprungligen postat av Im not batman Visa inlägg
                        Gjordes även i nysilver som är de mindre vanliga av Liljorna.

/Im not Batman
                        Bifogade filer

Comment

Grattis! De är som Im not batman skriver svåra att hitta.

Comment

Tillåt mig avslöja en hemlighet.
                            Men det är på detta stadium endast mellan mig och er
                            och får inte läcka ut.

Det ska äntligen bli en utställning av Ystad-Metallföremål
                            på museet i Ystad. Har inte något datum men troligen 2012
                            någon gång.
                            Last edited by HgF; 2011-11-17, 12:21.

Comment

Grattis Susiflätan!
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                              X