Jag har själv tittat på dessa ljusstakar och konstaterat att eftersom de är stämplade bara med Made in Sweden, så bör det inte vara Ystad Metall. Det känns som att man har sneglat på "Liljan".
Ja, tänkte samma sak. Tycker det är en blandning mellan liljan och några andra Ystad ljusstakar jag har som ser ut som stjärnor. Tänkte fråga om dem en dag också.
Framgångarna med den sk liljan från Ystad Metall skapade ganska omgående en mängd mer eller mindre liknande efterapningar, varav dina är en variant Kati.
Inte helt säker på att det inte är Ystad Metall. YM gjorde en liknande ljusstake som de som visas på bild ovan. Återkommer med mer info om en stund när jag hittat bilden.
Katalog över produkter från A-B Ystads Metallindustri. Produktion före 1941. Mät dina ljusstakar och se om måtten överensstämmer. Att det bara står "Made in Sweden" behöver inte tala emot att det kommer från YM. Flera produkter stämplades inte över huvud taget och andra bara som exemplet ovan.
Vad gäller formen på ljusstakarna har jag sett flera kopior. Dessa har visserligen varit stämplade med "Made in Sweden", men saknar den cirkelrunda avslutningen på "armarna". Som syns på katalogbilden går skårorna ända ned till fotplattan vilket också är något som jag har sett inte har tillvaratagits på "kopiorna".
Får se om vi kan fylla på här - kanske har någon några liknande ljusstakar?
Hittade en gammal bild på ljusstakar som jag tolkar som Ystad. De är stämplade med "Made in Sweden" undertill. De är också, överensstämmande med katalogbeskrivningen, 10,5cm höga. Bottenplattan känns lika gedigen som Liljans.
Det som får mig att svikta lite på dina ljusstakar Katti, är just bottenplattan. Är den svagt välvd på dina ljusstakar? Svårt att se i katalogen på hur deras ser ut dock..
Wow, vilken info. Tack! Tyvärr verkar mina vara kopior. De har cirkelavslutning på "armarna" och skåror ner till fotplattan, men den är lite välvd och måtten verkar inte stämma...
Hur som, jättekul att få så mycket info! Tänkte lägga upp lite en andra frågor angående Ystad Ljusstakar och har en fråga som ligger ute som inte besvarats. Du kanske vet mer?
Okej, där ser man, men för ändamålet fungerar ju dina lika bra som "de riktiga"=). Angående stjärnljusstakarna i din andra tråd har jag inte lyckats finna någon särskilt kul info mer än att de föga överraskande gick under arbetsnamnet "Stjärnan". Troligen formgivna i slutet av 30-talet, möjligen 40-talet. Formgivare är i princip omöjligt att säga något om då de inte ens i katalogerna sätter ut vem som ligger bakom formgivningen (även om signatur ibland finns i botten).
Bifogar en bild på skissen. Från katalogens framsida går att läsa att man kunde nå företaget på telefonnummer 338 alternativt 339. Kanske går det att bestämma tiden mer exakt med dessa uppgifter (ingen aning, men kanske någon är bra på telefonihistoria?).
Tyvärr omöjligt att säga utifrån den information jag har=(. Tror inte dina stakar har förekommit med formgivarsignatur.
Vet heller inte hur det förhåller sig med "signatur eller inte" på YM:s alster. Flera produkter håller hög konstnärlig klass (och mycket tvärt om), men som är helt anonyma. Kanske såldes sakerna med etikett som berättade något själva tinget inte gör idag?
Comment