Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Asiatisk mässingsskål med lock

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Asiatisk mässingsskål med lock

Hej, jag skulle vilja veta vad man använder denna sak till?
    Den är mycket sotig och bränd inuti.Har funnits inom familjen i säkert 40 år eller mer. Skulle därför även vilja veta ålder så jag bifogar bild på stämpeln då jag inte hittat den någonstans.

Mvh/ Kiina

Bilderna kommer här

Missade det dessvärre som ni ser Mvh/ Kiina
    Bifogade filer

Comment

Mässingskorgen är kinesisk och stämplarna hedrar kanske en tidigare kejsare. Jag tror att korgen eventuellt har använts till rökelse.

Comment

Hej och tack för svaret Kaptenen, nu har jag googlat och letat och äntligen funnit svaret på vad den används till. Jag bifogar en länk. Mvh/ Kiina

Comment

Roligt med en kinesisk handvärmare från mitten av 1800-talet. Fylld med glöd och handtagen att lägga händerna på.

Comment

Ja jag blev jätteglad, nu stundar ju kanske en kall vinter. ( förhoppningsvis inte)

Comment

Jag har fått reda på vad som står på stämpeln under. En vän till mig har skrivit att "The 6 charcter underneath the bowl is DA MING XUAN DE WU NIAN means Ming Dynasty 5th year....( 1430-1431 A.D)...This is the last few years of a very famous Voyager named "Zheng He" (note : he is a eunuch) oso his 7th visit to the western where he died upon returning in India 1433 A.D"
              Intressant tycker jag. Om du vill fördjupa dig i historia kan läsa här, efter översättningen på google:

Sedan är det nog så som Kaptenen säger, senare tillverkning än som står.

Du kan testa och bildgoogla på dessa ord 大明宣德五年
              Last edited by bonnie; 2010-08-30, 08:25.

Comment

här är svenska länken till lite bakgrundsinformation

Comment

Hej bonnie och tack så mycket för all information jag fått, hälsa även din vän och tacka!
                  Nu behöver jag bara värma mina händer, innan jag fortsätter läsa all historik.
                  Jag har dessutom tagit bort allt småplock som nycklar, knappar, lypsyl , batterier mm ur skålen.Även om jag inte hoppas för mycket

Comment

Working...
                  X