Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre eller gjord för att se gammal ut?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Äldre eller gjord för att se gammal ut?

Den här loppade mässingsurnan med en höjd på ca 34 cm blir jag inte klok på. Är den äldre eller är den bara gjord för att se gammal ut? Patinan ser ok ut i mina ögon, bottenkanten är mjuk och len, mynningens färg och slitage ser naturligt ut. Som jag er det är gängorna rätt ojämna och i och med det kanske handfilade.... men jag vet inte det kanske är nyare inredningstjafs?
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
    Den här loppade mässingsurnan med en höjd på ca 34 cm blir jag inte klok på. Är den äldre eller är den bara gjord för att se gammal ut? Patinan ser ok ut i mina ögon, bottenkanten är mjuk och len, mynningens färg och slitage ser naturligt ut. Som jag er det är gängorna rätt ojämna och i och med det kanske handfilade.... men jag vet inte det kanske är nyare inredningstjafs?
    för mig är det mycket indiska över pjäsen
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Vilken praktfull urna. Men att ens försöka datera den utan proveniens är svårt. Helt säkert handlar det om Indien eller det Indopersiska kulturområdet och organiserad import därifrån har pågått under mer eller mindre hela 1900-talet (FF). Långt före Indiska magasinet, nuvarande Indiska, hade NK en stor Indisk eller etnografisk avdelning som var full med varor från hela främre och bortre Asien, d v s Indien, Persien, Japan och Kina. Mitt grundtips är att urnan härstammar från ett sådant sammanhang.

Att i allmänhet försöka spåra föremål genom tillverkningsteknik tror jag i måna fall är svårt. "Handfilade gängor" existerar praktiskt taget inte. Jag menar att föreställningen om "handfilade gängor" är en envis myt och jag skulle vilja veta hur detta filande gick till, i synnerhet att "handfila" gängorna i hålet. Jag har specialstuderat frågan i flera decennier. I magasinen på Tekniska museet finns gängvertyg från hela 1800-talet och även några som antagligen är från från 1700-talet. När det är frågan om organiserad tillverkning, som på mässingbruken såväl i Sverige som säkert också i Indien, skar man gängorna i svarstol under i stort sett hela 1800-talet.

Comment

Givetvis frågade jag loppissäljaren om var hon fått tag i vasen osv., men hon hade ingen aning, troligtvis från vinden hos någon släkting.

Spännande info om NKs avdelning för ting från Asien, det hade jag ingen koll på. Vad gäller hur man tillverkade gängen för hona och hane så låter det i mina öron som du har en poäng. Kanske man menar hur manuell svarven var?

Comment

Working...
        X