Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Art Deco, skål i brons "Denmark"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Art Deco, skål i brons "Denmark"

Nätloppade en i mitt tycke trevlig skål på for i brons. Har googlat och googlat men inte hittat någon upphovsman eller firma som passar med märkningen. Jag tyder märkningen till "G&C", dessutom en tupp, No 46 och Denmark. Lånar bilder från auktionen. Någon som vet?
    Bifogade filer

Läcker bronsskål! Jag har inte stött på stämplarna tidigare, men jag ska hålla ögonen öppna!

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Läcker bronsskål! Jag har inte stött på stämplarna tidigare, men jag ska hålla ögonen öppna!
      Så du menar att det finns luckor i din kunskapÄr tacksam för att du håller ett öga öppet om du stöter på något som kan hjälpa till med identifikationen.

Comment

Den elefantskålen känner jag igen...

På något konstigt vis har Du fått "ärva" den av mig, för den har samma kännetecken (skrap), och sist jag såg den, var i en papperskasse på väg till kyrkoloppis i vintras.

Skålen köpte jag för några år sedan, just på Tradera, och det tog ett tag sedan att komma fram till att G&C står för Grith och Carsten Schaeffer och att de började i en källare/garage i tidiga 80-talet.
        G & C Interiors A/S tillverkade, liksom ett par andra inredningskedjor, lite väl bra kopior av antika, eler åtminstone i en tidsanda, ålderspatinerade föremål. Skålen har ett lågt nummer, som ska tas i betraktelse av dagens G&C http://www.gandc.dk/Dansk.html

Kan vara i något asiatiskt land och efterstämplad i Danmark.
        Visst är det en svag doft av superlim i fogen mellan skål och sockel?
        Bifogade filer

Comment

Och här sitter jag med lång näsa...... Det var som f-n. Visst är det samma skål, underliga äro vägarna som bär till Nora. Den kopian lurade mig totalt. Tur att man inte lade ut någon stor peng. Tack för lösningen Gideon.

Comment

Tack så mycket Gideon! Intressant att se G & C digra porslinskollektion, eftersom det förekommit en lång diskussion på Antikprat med liknande nyproducerade, men dekorativa föremål.

Comment

Da jeg læste igår tænkte jeg først på C&G. "Livet i et pakhus" var et slogan som jeg errindrer. De lå i et gammelt pakhus omkring Glostrup. Jeg husker deres store C&G fra toget.
              Jeg afviste dem som stempel - for en bronzeskål anno 1980/90 troede jeg ikke på. C&G solgte alt det interiør "BoBedre" "Vi med hus og Have" og alle de ting - køb, brug, smid væk, køb noget nyt, brug, smid væk.
              Hvis bronze igen bliver in - så er deres varer farlige ligesom Søstrene Greene, og Tiger butikkerne. I Sverige Indiske magasin. Ting som "ser ud"

Jeg turde ikke foreslå C&G, men ledte efter en bronzestøber med samme initialer. Der kan man se, jeg blev også snydt.

En ting til. Kopi er det ikke - deres kollektion er det som fanger dagens stil, Stil modeblade elsker, men ikke ting man bevarer og køber for at have i al fremtid.
              Last edited by hose; 2010-05-05, 06:49.

Comment

Jag börjar undra om det kan vara Gross & Christensen http://www.worthpoint.com/worthopedi...ristensen-jais

Det tål i alla fall att försöka ta reda på hur denna firma stämplade.

Comment

Det är en intressant ledtråd Du fått upp, Kaptenen. Själv hittar jag inte deras logotyp, som skulle vara en bra jämförelse.
                  E.Bs skål har en äldre märkning, och det är fullt möjligt att vi ser en moderniserad logotyp av G & C idag.

Hose, jag förstår mycket väl Din frustration och jag har också gått på den, inte bara en utan fler gånger i början av samlarlivet.
                  Att jag varit en tidigare ägare av elefantskålen, visar också att man aldrig blir för gammal för att gå på pumpen...
                  Det är gott och väl att företagets produkter stämplas, för de är (som sagt) lite för bra gjorda.

Ett par bilder från en Traderaauktion.
                  Bifogade filer

Comment

Gross & Christensen

Tolv år senare...
                    Jag har köpt en ljusstake i brons/metall med den snirkliga G&C-märkningen och på nätet hittar jag liknande föremål som dessutom har stämpeln Gross & Christensen Metallurg.

Så troligen finns det två danska G&C. En gammal firma från typ 20-talet och en som nytillverkar "antikviteter".
                    Eller vad tror ni?

Click image for larger version

Name:	G&C 1.jpg
Views:	1
Size:	29,1 KB
ID:	576076Click image for larger version

Name:	G&C 2.jpg
Size:	68,2 KB
ID:	576077Click image for larger version

Name:	G&C 3.jpg
Size:	84,5 KB
ID:	576078
                    www.starkeld.com

Comment

G & C Interiors AS (Grith & Carsten Schaeffer), företaget registrerades 1976 och verkar vara verksamt fortfarande:

Härifrån kommer bl.a. porslinet, som ska se gammalt ut, fast med modern stämpel:

Så det äldre företaget som producerade metallföremål: Gross & Christensen:

Gross & Christensen hittar jag inga uppgifter om, bara en del föremål, art déco.
                      Last edited by Eskil; 2022-03-20, 20:53.

Comment

Working...
                      X