Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tennbägare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tennbägare

Hej

Undrar om det är någon som skulle kunna informera mig om vad denna kan tänkas komma ifrån och när. Stämplarna känns lite konstiga, men bägaren känns ju använd med tanke på slitagen.

Förutom de 4 bokstäverna som är synliga finns det 4 till. 3 framför F:et och en bakom B:et. Vad kan dessa stå för?

All info eller ledtrådar är välkomna.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Pseudostämplar som är till för att bedra. Säkerligen max 40 år gammal. Förebilden är ett kontinentalt måttkärl, i detta fall 1/2 liter.

Comment

Oh fasen. Vad är det som är utmärkande för dessa? Finns det mer info att läsa om detta någonstans?
      Pes är mitt google.

Comment

Pseudostämplar försöker likna riktiga tennstämplar. Det är troligen tenn i din kanna och troligen en 95%-ig legering. Det finns ett otal av dessa måttkärl ute på Tradera och Ebay och ofta är de stämplade Peltrato 95% eller som din med en påhittad mästarstämpel och en ängelstämpel, som ska beteckna att det rör sig om kvalitetstenn.
        Ibland förekommer det en stämplad stjärna.

Riktigt ruggiga pseudostämplar, där tennsakerna dessutom är riktigt snygga och på bild ser äkta ut finner du på forumet Antikprat och ämnet "Timglas i tenn" fredag den 5 juni 2009 - 21.20 (i denna tråd finns även förslag på fler trådar).
        Last edited by Kaptenen; 2010-04-22, 00:10.

Comment

litter markeringen fortæller 2 ting. Dels at det ikke er særlig gammel, pæl, pot, kande osv er markeringen på gamle ting. Dels fortæller det at fremstiller ikke har søgt at lave en "antikvitet" ved at stemple med psedostempler. Man laver ikke "gamle" stempler og stempler med en ny indholds markering.
          Se også på de skarpe kanter - et tinformål med en skarp kant er aldrig brugt efter hensigten. Ihvertfald ikke hvis det er gammelt.

Comment

Working...
          X