Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusstakar i grönt och guld

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ljusstakar i grönt och guld

Jag har två ljusstakar tillverkade i grönmålad metall och med "guld"dekor. Kan de vara tillverkade av malm? Vet någon om de är svenska?
    Ingen direkt stämpel undertill, men det står något skrivet.
    Jag har sett en ljusstake av liknande material, med tre blad som fot och den tror jag var från 1940-talet.
    Bifogade filer

Kan det stå Stjärnmetall?

Comment

Redan när jag såg rubriken tänkte jag på Stjärnmetall, och detta kan knappast vara något annat. Materialet är som du säger målad metall och metallen är en zinklegering, alltså inte "malm" eller brons. Just begrepp som "malmton" och "antikton" etc användes av Stjärnmetall, senare Nilsjohan i marknadsföreingen av dessa produkter.

Comment

Tack för svar! När jag tittade riktigt noga såg jag en liten stjärna, och några otroligt små bokstäver.

Det var mycket intressant att få veta detaljerna om materialet. Jag minns att ljusstaken med blad som fot, som jag nämnde, hade förlorat ett blad (så den stod och vinglade) och då såg man att metallen vid brottet var svartglänsande.

Comment

Javisst är det spelter, dvs en zinklegering.

Comment

Här är en annons från Nilsson och Johansson 1950 med produkter från Stjärnmetall. Lägg märke till hur elegant de dribblar bort den simpla zinklegeringen med "Gyllen-ton".
            Bifogade filer

Comment

Här är fler saker i "Malm-ton".
              Bifogade filer

Comment

Det är intressant att se sådana tidstypiska annonser. Men nog ser det elegantare ut än dagens fuskgrejor med s k antik-ton...

Comment

Roligt att se den gamla reklamen. I firmaloggan verkar det stå ett årtal. Jag vore tacksam om Du har möjlighet att se vilket.

Comment

Det står 1888, det var då Nilsson och Johansson (blivande Nilsjohan) etablerade ett grossistföretag i bleckplåtsartilkar någonstans i spenaten (återkommer).

Platsen var Ulricehamn.

Den ena i duon - Gottfried Nilsson - skulle komma att bli far till Jonas Nilsson (1901-1978) som ärvde företaget och så småning om efter kriget skapade det moderna Nils-Johan.

Lägg märke till stilen på sakerna i annonsen, det är det fisborgerliga 30-talet som Jonas Nilsson försöker blåsa liv i. Men redan när annonsen publiceras var det moderna Nils-Johan på gång, och zinksortimentet i olika lurendrejar-"toner" försvann ungefär i samma veva eller något senare.

Så vitt jag vet publiceras den sista annonsen för produkter i "Antikmetall" 1951.

Jonas Nilsson hade hela tiden fingret i luften för att känna åt vilket håll vindarna blåste.
                    Demonstrationerna som ledde fram till "Den glada köksparanden" kom redan 1944. Det första provköket började användas 1950, Köksklubben kom 1952 och Köksklubbens tidning 1953.
                    Last edited by HgF; 2010-04-10, 02:41.

Comment

Tack så mycket HgF, intressant att få reda på lite om bakgrundshistorien.

Comment

Antikmetall

Kim har visat en korkskruv i "antikmetall" (nr 48) med Nilsjohans logga.
                        Här är två ljusstakar i samma metall och beteckning också från Nilsjohan. HgF har ju förtjänstfullt beskrivit hur Stjärnmetall togs över av Nilsjohan och att det är en zinklegering som fått gyllene hölje. 10,5 cm höga.

Vad gäller företaget Nilsjohan så är ursprunget inte Ulricehamn utan Uddagården i Grönahög - en socken någon mil utanför Ulricehamn. Husen flyttades till grannsocknen Dalstorp och uppfördes igen på gården Boarp. Där hade Jonas Nilsson sin sommarvistelse i en stor elegant villa. Systern Karin bodde under somrarna i Uddagården. Som ung pojke på 50-talet var det i byn en stor händelse när "Nilsjohan" kommit. Varje sommar kom han i en ny Caddilac - i ny färg och med ännu större fenor......
                        Bifogade filer

Comment

Working...
                        X