Jag har en gammal vas som jag kan spåra till början av 1900-talet i alla fall. Ytan består av en massa smala trådar som man böjt i olika mönster och emellan dem verkar det var ngt porslinsaktigt. Botten och toppen av ngn gulmetall. Finns absolut ingen märkning av ngt slag. Finns det någon som vet vad det är och varifrån den kan komma. Tillverkades den också i början av 1900-talet? Den är ca 21 cm hög.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Märklig vas
Collapse
X
-
Jättekul att få se och lära.Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inläggEn fantastis teknik som funnits länge. I Kina är det status att ha en stor cloissonné. Här hemma betraktar man det mest som kitsch, tyvärr. Har nyss varit vid en fabrik där de tillverkas. Köpte en julgranskula för ungefär 100 kr. Här kommer en bild från fabriken.
Comment
-
Ulfcar jag tycker att din vas är vacker och den skall du vara rädd om.
Här kommer ett par bilder till. Killen sitter och slipar med kolstavar så att emaljytan blir slät. Tjejen sitter med ett fat som hon lägger på emaljfärg. Hon lägger på färg efter eget tyckande. Objekten bränns ett antal ggr, minns inte hur många. Allt är hantverk rakt igenom. Men, men arbetsmiljön verkar inte vara något vidare.
Comment
Comment