Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märklig vas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Märklig vas

Jag har en gammal vas som jag kan spåra till början av 1900-talet i alla fall. Ytan består av en massa smala trådar som man böjt i olika mönster och emellan dem verkar det var ngt porslinsaktigt. Botten och toppen av ngn gulmetall. Finns absolut ingen märkning av ngt slag. Finns det någon som vet vad det är och varifrån den kan komma. Tillverkades den också i början av 1900-talet? Den är ca 21 cm hög.
    Bifogade filer

Det verkar vara en vas i cloisonné, emaljfärg på metallbotten. Ganska ofta tillverkade i Kina där de har gamla traditioner, men kan inte säga något om din vas.
    Söffe

Comment

Tack för det! Konstigt ord. Men det är det säkert. Har hittat liknande på nätet nu.

Comment

En fantastis teknik som funnits länge. I Kina är det status att ha en stor cloissonné. Här hemma betraktar man det mest som kitsch, tyvärr. Har nyss varit vid en fabrik där de tillverkas. Köpte en julgranskula för ungefär 100 kr. Här kommer en bild från fabriken.
        Bifogade filer

Comment

Ännu en bild från den komplicerade tekniken.
          Bifogade filer

Comment

Jag tycker den är vacker. Fantastiska färger. Verkar också vara ett väldigt pilligt jobb att få ihop något sådant här. Jag är glad att min fråga lärde mig ngt nytt.

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
              En fantastis teknik som funnits länge. I Kina är det status att ha en stor cloissonné. Här hemma betraktar man det mest som kitsch, tyvärr. Har nyss varit vid en fabrik där de tillverkas. Köpte en julgranskula för ungefär 100 kr. Här kommer en bild från fabriken.
              Jättekul att få se och lära.

Comment

Ulfcar jag tycker att din vas är vacker och den skall du vara rädd om.
                Här kommer ett par bilder till. Killen sitter och slipar med kolstavar så att emaljytan blir slät. Tjejen sitter med ett fat som hon lägger på emaljfärg. Hon lägger på färg efter eget tyckande. Objekten bränns ett antal ggr, minns inte hur många. Allt är hantverk rakt igenom. Men, men arbetsmiljön verkar inte vara något vidare.
                Bifogade filer

Comment

Köpte ingen vas i cloisonné när jag besökte Kina i våras. Eftersom jag vet vilken yrkesskicklighet som ligger bakom fick den här 16 cm höga vasen, i olika bruna nyanser och svart, följa med ham från loppis i dag.
                  Bifogade filer

Comment

Working...
                  X