Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Annorlunda ljusstake. Lite funderingar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Annorlunda ljusstake. Lite funderingar.

Vad tror ni om den här ljusstaken? Lite annorlunda och kul tycker jag. Var kan den tänkas vara gjord? Är det mässing? Ålder? Som synes har den bara en stämpel och det är Sweden.

Tack på förhand
    MVH JAGO
    Bifogade filer

Ingen som har några idéer? Tar tacksamt emot allt som jag kan leta vidare på.

MVH JAGO

Comment

Min tanke går osökt mot advent och jul... genom att det enbart står "SWEDEN" kanske din ljusstake i första hand var designad för export - i samma anda som t.ex. änglaspel...

Hur är ljushållarna och "armarna" mellan dem fästa i varandra?

En bild på stakens undersida (det där lät inget bra) skulle kanske hjälpa till och tidsbestämma i alla fall...

Comment

Jag har haft en mycket liknande med samma funktion och utseende, dock inte identisk, med fyra ljushållare, som också var märkt "Sweden" och om jag minns rätt "Äkta mässing". Den var köpt i den stora hemslöjdsaffären på Sveavägen i Sthlm runt 1970 (+/- några år).

Comment

likadan

Ursprungligen postat av JAGO Visa inlägg
          Vad tror ni om den här ljusstaken? Lite annorlunda och kul tycker jag. Var kan den tänkas vara gjord? Är det mässing? Ålder? Som synes har den bara en stämpel och det är Sweden.

Tack på förhand
          MVH JAGO
          Ska bli kul att se om någon har info om denna ljusstake. Har nämligen en likadan själv i mina julkartonger sen många, många år. Rätt trevlig faktiskt. Om man kommer ihåg att ta fram den vill säga

Comment

Ljusstaken kan ha sålts av Harry. N. Boström i Borlänge på 60- 70 talet.Han exporterade mycket till USA,Tyskland och Danmark.Därför stämpeln.Var den är gjord exakt vet jag inte,kan vara Insjön i Dalarna

Comment

Working...
            X