Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med att identifiera korkskruvar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med att identifiera korkskruvar!

Hej allihopa!

Jag har uner en längre tid köpt på mig korkskruvar jag hittat till rimliga priser. Nu tänkte jag gå igenom dem för att få lite koll på vad man har för något.

Hoppas att någon känner igen dem och kan hjälpa till (har 20-30 till men börjar såhär för att se om det finns någon kunskap i ämnet!)

Hoppas jag lyckades med att få upp bilderna.

Den ända korkskruven som det finns någon text på är nyckeln
    "Patent "8736?" Svenskt tenn (NK?) L8

Mvh Jonas
    Bifogade filer

Hej Jonas och välkommen till forumet!

Vilken fin samling! Jag tycker mig känna igen en del av dina korkskruvar och kanske finns de med i Buster Berntsons och Per Ekmans Scandinavian corkscrews: Skandinaviska korkskruvar, som kom ut 1994.

Comment

Hallå Jonas,
      Kul med en korkskruv till. Nej jag samlar inte men tycker många är fina och spännande om man tittar till konstruktionen. Ett mycket brett samlarområde...
      Ja, du fick tipset från kaptenen. Några inlägg här på PES kan du finna om du klickar på
      "SÖK" och skriver in korkskruv.
      Mitt bästa tips är att du öppnar en ny dokumentationstråd med rubriken Korkskruvar så kommer du säkert få ett hundratal varianter från många som kan väldigt mycket.
      So long...
      PS. Världsrekord i korkskruvar torde en restaurang i Wien (tror jag, minnet är svagt) inneha. Alla väggarna, från golv till tak är "tapetserade" med korkskruvar.

Comment

Nyckelkorkskruven (L8) är gjord 1937.

Comment

Hallå Jonas, Tittade på Tradera och vill bara tipsa om att där kanske finns någon som faller på läppen. So long...

Comment

Halå Jonas,
            Här svar på några av dina frågor:
            2:an. Bacchusfigur från GAB (Guldsmeds Aktiebolaget). Nysilver.
            5:an. Vikingaskeppet från Svenskt Tenn. Tenn.
            6:an. Fisken från GEJ, Danmark. (Just Andersen). Tenn

Tänkte öppna en ny tråd för Korkskruvar och det vore kul om du lägger in din fina samling. So long....
            Last edited by Kim von Platen; 2010-03-01, 08:27.

Comment

Är du med på tråden?

Ursprungligen postat av Jonas_ett Visa inlägg
              Hej allihopa!

Jag har uner en längre tid köpt på mig korkskruvar jag hittat till rimliga priser. Nu tänkte jag gå igenom dem för att få lite koll på vad man har för något.

Hoppas att någon känner igen dem och kan hjälpa till (har 20-30 till men börjar såhär för att se om det finns någon kunskap i ämnet!)

Hoppas jag lyckades med att få upp bilderna.

Den ända korkskruven som det finns någon text på är nyckeln
              "Patent "8736?" Svenskt tenn (NK?) L8

Mvh Jonas
              Hallå Jonas,
              Kikade på dina korkskruvar och upptäckte vad jag misstänker är en felaktig kombination. Nyckelskruven. Jag har en i det närmaste identisk skruv i tenn, som jag vill placera i Danmark (möjligen Just Andersen?) utan nyckelhylsa.
              Nyckelhylsan tillhör nog en annan korkskruv från firma Svenskt Tenn. Vilken vet jag inte.
              Är du med på tråden..so long...

Comment

Working...
              X