Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

3 delar funkis-servis söker ursprung!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: 3 delar funkis-servis söker ursprung!

Hej

Den här i mitt tycke snygga tennservisen vill jag veta lite mer om! Den är enligt förre ägaren en bröllopspresent 1936, troligen köpt i Göteborg.

Känns som om den eventuellt kan vara av bra kvalitet: är ganska tung för sin storlek och har fina och helt enligt modernismen stilrena detaljer. Kannan har en signatur/monogram undertill: CM. Handtaget på kannan är i bakelit.

Är det någon som kan berätta mer?
    Bifogade filer

Carl Malmsten??

Comment

Ja, den tanken slog mig också. Dock har jag aldrig sett något liknande av honom.. Gjorde han alls något utöver möbler och annan inredning?

Comment

Jag har faktiskt ingen aning, men det tål att kollas upp! Flertalet designers har ju en förmåga att designa över "gränserna" kanske även Carl M. gjorde det?

Comment

Ja, absolut! Dock vill jag minnas att Carl Malmsten var en av de stora motståndarna till modernismens formgivning.. Någon som kanske har något tips på vart man kan vända sig?

Comment

Den är så läcker!

Min första tanke var också Carl Malmsten när jag såg signaturen, men vid närmare eftertanke och precis som Du skriver var han motståndare till funktionalisterna.

Min magkänsla säger mig, att om servisen vore svensk och serietillverkad av en firma, så hade den förmodligen haft en firmalogo eller namn-, Svenskt tenn-märkning och en årsstämpel.

Så min tanke är att det rör sig om en unika-tillverkning, helt i Bauhaus-anda med cirkeln som bärande geometriskt objekt.

Comment

Visst är den. Jag håller med att det är lite underligt att servisen inte har några stämplar i övrigt om den nu är svensktillverkad. Kanske är den helt enkelt tillverkad i utlandet och såld av återförsäljare i Sverige? Står och stampar lite och vet inte riktigt var man ska vända sig för vidare info. Tror ni det är lönsamt att vända sig till auktionshusen?

Comment

Har helt glömt bort att uppdatera denna tråd. På förra årets antikmässa hittade jag ännu ett objekt av samma "CM". Ägaren påstod med stor säkerhet att det var Carl Malmsten, men han ville inte avslöja var han hade fått reda på det. En fin burk var det dock. Jag gjorde slag i saken och mailade både Malmstenbutiken och Malmstenstiftelsen/-arkivet. Ingen av dessa trodde dock på att det var Malmsten som stod bakom dessa föremål. Jag bifogar svarsmailet från Hanna Berndalen på Stiftelsen:

"Hej!

Du har helt rätt i att Carl Malmsten inte var någon anhängare av funkisen, så jag skulle inte heller tro att han har ritat dessa föremål. Jag gjorde lite efterforskningar i arkivet och tittade på de få skisser av metallföremål som Carl Malmsten formgett. Det fanns bl a några te- och kaffekannor från 1920-talet, men inte någon skiss på din kanna. Märkningen CM ser dessutom helt annorlunda ut än den Carl Malmsten använde. Du har säkert sett den men jag skickar med en bild.
                Jag såg heller ingen skiss på tennburken från antikhandlaren du nämnde, så jag undrar hur han har kunnat attribuera den till Carl Malmsten.
                Alla skisser och ritningar på Carl Malmstens möbler finns inte bevarade, så det måste ju inte betyda att ett föremål inte är ritat av Carl Malmsten när det inte finns någon skiss, den kan ha försvunnit helt enkelt. Men stilen på ditt te-set ser ju inte ut som Carl Malmsten, som du själv skrev. Så om jag skulle gissa så tror jag inte att han har ritat dem.

Vänliga hälsningar
                Hanna Berndalen
                Carl Malmsten-arkivet"

Ingen annan som har lyckats komma över någon mer info om denna mystiska "CM"?
                Bifogade filer

Comment

Jag har sett den där burken på Helsingborgsmässan på den jurybedömda avdelningen. Jag fick ingen förklaring till hur han kunde attribuera den till Malmsten.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Jag har sett den där burken på Helsingborgsmässan på den jurybedömda avdelningen. Jag fick ingen förklaring till hur han kunde attribuera den till Malmsten.
                    Inte du heller alltså? Ganska trist stil kan jag tycka. Känns mer som handlaren vill att det ska vara Carl Malmsten, inte så mycket mer. Med tanke på hur stor denna handlare är inom antikbranschen kan det tyckas lite vågat att riskera sitt rykte på en liten sak som denna...

Comment

Nej, jag berättade att jag hade sett din téservis på nätet och att den var i mycket hög kvalitet men i en funkisstil som inte alls känns som Malmsten. Jag upplevde att han inte var vidare intresserad av vad jag hade att säga.

Ja, med flera objekt med sex- och förmodligen även sjusiffriga belopp på prislapparna känns det som en struntsak att säga att man inte vet vem som har gjort den lilla vackra men högkvalitativa burken.

Comment

Funkis?

Är jag förvirrad? Funkis = funktionalism = rena avskalade linjer utan krusiduller (funktion framför form). Art deco = Oftast unika lyx-föremål med inslag av nyklassicistiska detaljer. Känns ungefär som när en lärare sa rokoko om en gustaviansk stol: Fattade ingenting då heller.
                        Last edited by John Doe; 2012-02-21, 22:44.

Comment

Ja, rena avskalade linjer är det inte just det i teservisen!

Burken känns för mig mer som 20-talsklassicism eller om man behagar använda uttrycket Swedish Grace.

Comment

Hej

Här kommer tredje föremålet från samma tennsmed. Även denna är av hög kvalitet.
                            Är det någon som har lyckats hitta fler objekt från denne än så länge anonyma person och formgivare eller har annan intressant information att ge?

InB
                            Bifogade filer

Comment

Working...
                            X