Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Samovar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Samovar

Fick den här samovaren av släktingar i Danmark. Den är 45 cm hög och förtennad innuti.
    På "nyckeln" vid vita pilen är det djupstämplat 129 och under kranen 186. Min svägerska hade fått den för ganska länge sedan av en arbetsgivare som påstod att den var "Antik och värdefull" vilket jag inte tror. All information mottages tacksamt.
    Bifogade filer

Ja nog ser din "samovar" lite ny ut, men du frågar även om samovar i allmänhet. Vad man inte gör med en samovar är det som folk oftast tror att man gör, alltså kokar te. Det gör man inte.

Med en samovar kokar man vatten eller egentligen skall tevatten inte koka utan bara sjuda. Samovaren skall ha två behållare en yttre och en inre. I den yttre behållaren häller man vatten som kan tappas genom kranen. I den andra inre behållaren läggs glödande kol. Så väntar man tills vattnet sjuder. Därefter lägger man teblad i en liten på förhand uppvärmd tekanna, oftast av poslin/fajans, och häller på sjudande vatten och väntar max. i 5 minuter. Tekannan står på samovaren vars lock för kolen avtagits. Alltid finns inte lock utan det är bara ett vacker utfört rör eller egentligen skorsten med en breddad mynning för tekannan. Sedan är det bara att häll tekoncentratet i koppen och med den under kranen för hett vatten och teet är färdigt.

När man ser på locket i den "samovar" är det förtennat. Detta lock borde leda till kolavdelningen och då kan det inte vara förtennat för tennet skulle smälta av hettan från kolen. Sålund tror jag att det inte finns två avdelningar i din "samovar" utan bara en för vatten. Jag tror att det helt enkelt är en behållare för hett vatten t.ex. för frukostbordet i ett hotell. Då kan den inte kallas för samovar.

Om vi nu skall vara riktigt petiga så hör till ett samovarset ytterligare en avlång bricka och en droppskål av samma materiel som samovaren. Oftast har de försvunnit. I bottnet på en riktig samovar skall det finnas en asklucka genom vilken askan efter kolen kan tömmas ut. Det finns inte heller här, det ser man klart på bilden.

Nu har ifrågasatt att är det verkligen en samovar i ordets riktiga bemärkelse? Ett trevligt föremål men kan inte riktigt kallas för samovar.

Comment

Tack för svaret Qrt.S. Jaha nu har man avslöjat oceaner av okunskap igen Nej nån tekokare har jag inte trott på utan en "samovar" för varmt vatten. Nog har jag trott att dylika tingestar kallas så. Nu vet jag vad en Samovar är, man lär så länge man lever.
      Nån som vågar tro något om ålder.

Comment

Att detta skulle vara en traditionell samovar behöver man inte ens misstänka eller sätta i fråga. Den saknar ju alla samovarens kännetecken.
        Däremot kan det vara en serveringsanordning för kalla eller varma drycker.
        Om den ska funka till varma drycker, t ex punsch eller glögg, måste den ha ett avskilt ytrymme i sitt inre för kol eller ännu hellre för lod av järn.
        Det brukar vara en cylinder i mitten som är avskild från kärlet i övrigt där man sänker ned ett upphettat järnlod. Det kan finnas flkera lod som man värmer i kakelugnen och i tur och ordning placerar i cylindern för att hetta upp eller behålla värmen i t ex glöggen som finns i behållaren runtomkring.
        Stilen ar klassicistisk, och det var senast högsta mode omkring 1920, dessförinnan 1870 FF, och dessförinnan hela den gustavianska epoken och den efterföljande empiren. Fast jag tror den här är från 1920-vågen, eller i bästa fall från Nopoleon III-klassicismen som var på från ca 1870 till åtminstone 1900 då den fasades ut.

Comment

Tack så mycket Hgf. Det har förmodligen funnits en cylinder i mitten. Den har nämligen en rund fördjupning i mitten som är 3 cm i diam. 1920 tycker jag verkar rimligt.
          En fråga: Finns det någon möjlighet att få tag i en cylinder?
          Last edited by Kolmårdstrollet; 2009-11-18, 11:23.

Comment

nej der har aldrig været en cylinder. Man er ikke itvivl. Den ser sådan ud. 4 - 5 cm i diameter og tykkere længere nede i beholderen. Den fyldes med glødende kul og varmer vandet til te.
            Bifogade filer

Comment

Working...
            X