Hej! Jag undrar om något vet vad detta är? vad har den använts till?, vad det är för material?, hur gammal den kan vara?, svensk (kanske samisk) eller utländsk? Har det något värde?
2 hører sammen med 2 - altså har den været delt og man har villet være sikker på at kunne matche låg + bund.
Hvornår er man itvivl om man kan matche låg + bund rigtigt? ja under forsendelse af store mængder låg og store mængder bunde - så har man brug for at kunne identificere sammenhørende.
Pilene ==> kunne godt give mig associasioner til samer - som jeg intet ved om.
Hvad er ornamentationen - kan du ikke beskrive den med ord?
Sammenføjning med tunger - kender jeg kun som mellemøstlig / nordafrikansk
Fortinning både indvendig og udvendig kender jeg som kulturkreds omkring Balkan + førnævnte område.
Tack för ditt svar.
Det kan nog stämma att det därför de är märkta invändigt för att man ska kunna se att de hör ihop.
Ornamentationen är som ett mönster men det är inget som jag kan likna det vid. Det är inga figurer vad jag kan se utan mer ett återkommande mönster. Jag kan inte se att det föreställer något speciellt. Ovanpå locket ser det ut som en blomma.
Ja det kan nog vara som du säger att den kan komma från mellanöstern, balkan eller nordafrika.
Jag undrar dock vad det kan ha använts till? Det verkar ju vara ganska sliten på sina ställen så den måste vara välanvänd. Den är rund i botten så det verkar som om den ska hängas upp.
Om det skulle vara en samiskt föremål vet du om det finns någon kunnig på detta??
Comment