Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten jugenddosa med stämpel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liten jugenddosa med stämpel?

Hej!
    Har en liten jugenddosa som ser ut att vara förgylld över någon slags tyngre metall, ganska sliten och lite ärg. Den är stämplad under, men det kunde lika gärna vara en krypterad kod för min del, någon som kan förklara vad stämplarna betyder
    Bifogade filer

Det finns uppgifter att det kanske skulle kunna vara...

RSP Co for Rylands Electroplating company (1876-1910). Initialerna stämmer men jag är tveksam:

Comment

Tack Kaptenen!
      Tidsmässigt skulle stämpeln kunna stämma! Hittade lite information på nätet om Art Nouveau smyckesskrin. Dessa tillverkades av många olika firmor för Sears, Wards och Marshall Field´s postorderkataloger i Amerika i början av 1900-talet. Amerikanska kvinnor ville få ta del av det fina modet i London och Paris. Tillverkarna stämplade ofta föremålen med firmans egen stämpel men ombads senare att inte göra det då postorderföretagen ville saluföra smyckesskrinen som sina egna. Här finns lite kort information

och här finns en dosa som liknar min men utan stämpel i botten

Comment

Man skulle väl behöva vet mer om Rylands produktsortiment.
        Det här är ju inte något pläterat nysilver, utan gjutjärn eller alla fall någon gjutmetall, som målats med en guldbronsfärg.

Comment

Skulle vara jätte intressant att veta mer om Rylands produktsortiment.
          Dessa dosor "massproducerades" i dåtidens bemärkelse av olika firmor, vad jag har fått fram skulle grundmetallen vanligtvis vara spelter= (största beståndsdel zink), eller bly. I ena hörnet av gångjärnet på min dosa har ytbehandlingen nötts bort lite och det som syns ser ut som koppar i mina ögon, kanske därför dosan har en del ärg.
          Undrar om Rylands pläterade i andra material än silver? Så här står det i texten i översta länken i mitt förra inlägg "Most jewel boxes were first electroplated with copper, then finished with gold or silver. Other refinements were French Bronze, Roman Gold, Pompeian Gold, French Gray, Parisian Silver." Tydligen är de pläterade silverdosorna svåra att få tag på. Lägger med en bild på baksidan av min dosa.
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X