Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruv, Sv Tenn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Korkskruv, Sv Tenn

Söker all tänkbar info om detta tvådelade objekt. Framsidans text: "CALMARE NYCKEL". Baksidans text: "1638 DELAWARE 1938". Utöver på bilderna synlig text står det på skruvens övre del "ROSTFRITT".
    Text på axet:"SVENSKT TENN GAB*M8". (M8=1938, tillverkningsår, förmodar jag.) Längd i hopsatt läge 13,3cm. Vikt 138g.
    Bifogade filer
    Last edited by Lemmestyver; 2009-10-08, 15:21.

Hej och välkommen till forumet!

GAB står för Guldsmedsaktiebolaget som har tillverkat korkskruven i samband med 300-årsminnet av svenskarnas koloni i Delaware, USA.

Comment

Ursprungligen postat av Lemmestyver Visa inlägg
      Söker all tänkbar info om detta tvådelade objekt. Framsidans text: "CALMARE NYCKEL". Baksidans text: "1638 DELAWARE 1938". Utöver på bilderna synlig text står det på skruvens övre del "ROSTFRITT".
      Text på axet:"SVENSKT TENN GAB*M8". (M8=1938, tillverkningsår, förmodar jag.) Längd i hopsatt läge 13,3cm. Vikt 138g.
      Hallå,
      Kapten har alltid rätt. Skruven är tillverkad av GAB men jag undrar om stämpeln SVENSKT TENN står för beställaren eller materialet. Har ställt frågan förut, inte svar. So long...

Comment

Svenskt tenn syftar på materialet och den svenska tillverkningen. Detta verkar vara en företeelse som svenska tillverkare utnyttjar på bred front troligtvis med början under 1920-1930-talet. Det kan vara så att man upplevde en konkurrens från danskarna t ex Just Andersen, som under åren 1923-26 vid flera tillfällen ställde ut sitt tenn på NK eller eventuellt från Norge (men det är möjligt att den norska tillverkningen och exporten av tennföremål hör till tiden efter andra världskriget). Sedan ska man nog inte förringa betydelsen av de framgångar som Estrid Eriksons Firma Svenskt Tenn hade. Allt tenn som såldes/säljs av denna firma bär varumärket "Svenskt Tenn, änglar, Stockholm".

Luchur gav svaret i denna tråd http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=21314

Comment

Hallå och tack, Kapten. Jag får väl ge mig...So long...

Comment

Working...
          X