Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Veckans tröstköp......Många frågor.Mathämtare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Veckans tröstköp......Många frågor.Mathämtare.

Jaa,mathämtare har vi väll alla hört talas om i olika former ..........Denna är en i förtent mässing,och har en härligt sotig botten på en av "burkarna".Den är stämplad på kulorna som håller handtaget.Mycket små,men det finns en på varje sida (4 st).Jag tolkar att det är slaget: XW,XI,XX,WX,IX. Tror och tycker att den är för fin för armen.......Men som sagt,många frågor .......

Kom igen med tankar,kunnskap,påståenden eller vad du vill !!
    (Bifogar även en mathämtare från Kina elller Japan som jag rotat fram)

Väntar ivrigt på svar.
    Bästa hälsningar.
    Bifogade filer

Nu får vi skärpa oss..........Någon sitter givetvis inne med kännedom om dylika föremål.
    SÅ unikt kan det INTE vara,utan att någon kan kvittra några rader !

Bästa hälsningar.

Comment

Men kära nån...................Det vore väl skamm om INGEN har något förslag ! ! !

ÖS på,och låt fantasi och kunnskap flöda,mina bästa Damer och Herrar ! ! !

Med bästa hälsningar.

Comment

Trodde jag hade skrivit efter din förra bön?
        Inlägget försvann kanske medan jag höll på med något annat...
        Jag tror inte att den är så jättegammal. Å andra sidan är den väldigt långt från allt vad europeisk mässingstillverkning heter. Gjutna mässingssaker med så där grov efterbearbetning finns inte på äldre svenska saker. Då vet jag å andra sidan att kineserna var tidiga med att upptäcka brons och koppargjutning men förblev ganska usla på smide och att de använt mässing på helt annat sätt än i Europa.
        Det var ju för sådär 20-30 år sedan som det började dyka upp saker av det här slaget här i Sverige, vad jag förstår så är en del av mathämtarna lite äldre än så - den här ser ju ut att vara lite bättre än det mesta kopiorna, men fortfarande - mässingen ser pressad ut - tror inte den är äldre än max 100 år.

Comment

Jag kan nästan ingenting om metaller men det är intréssant att få läsa vad andra ser hos föremålen. Pressad mässing, således inte handdrivet, ja. Gjutna handtag kan jag se. Industriellt producerad då? enget finlir i finishen heller.
          För ett öga grumlat av okunskap ser inte hämtaren särskilt praktisk ut med tanke på den tyngd själva skapelsen måste ha i tomt skick. Finns bruksslitage? kan inte se det.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack för alla kommentarer! Tror inte att den är helt ny,men att den är brukad ser man inne i den.Där har någon hungrig person gett mängder av repor och skav.En av "burkarna" har varit över öppen eld,det finns mycket sot i botten och sidor.
            Jag tycker att den är "grovhuggen" i all sin sirlighet och raffinema'ng.

Sedan håller jag fullt och fast med FBQ att den inte är över dom hundra,men troligen ingen helt ny kopia.Det är,tycker jag för mycket arbete nerlagt på en så enkel pryl,och som inte har någon större samlarkrets.........

Vad finns att säga om min Kinesiska eller Japanska Mathämtare? Man band den med bast gräs,så att den höll ihop.Största skålen var placerad i botten, i den var riset. (höll tydligen värmen bäst).......Där över de andra rätterna.

Comment

Som diletant på detta område ville jag bara säga att namnet mathämtare låter konstigt i mina öron. Här kallas det transportör. Vad jag sett av de nyare modellerna så har det varit av aluminium. Dina grejor väger ju bara i sig själv infernaliskt för att inte tala om vad de väger när de är fulla med mat. Intressant att mässinggrejen använts över öppen eld. Meningen med transportören var ju att transportera mat inte laga ??

Nu är mässinggrejen allt annat än gracil, ett riktigt grovhygge i mina ögon. Kolla hur sömmarna är gjorda, det kunde hjälpa åldersbestämmningen. Är det haksöm , är den nog ganska gammal.

Tycker mig skönja någon form av stämpel i bottnet eller ser jag fel?

Comment

Hej Qrt.s ! !
                Tycker inte att du ska kalla dig dilettant,du har ju helt rätt när du säger att det verkligen heter transportör ! Meningen med transportören var ju att transportera varm mat. Inte laga mat i den,absolut ! Att det sedan finns en väl sotad del är det väl möjligt att man ville värma upp eventuella rester........?Att den är som du säger är grovhuggen håller jag helt med om,tyvärr har jag inte hittat några stämplar i botten,det är små revor och bucklor som kanske kan ge effekten av någon stämpel.

Några sömmar eller haksöm finns inte,vad jag kan se.Den är driven och bockad ur samma stycke,om man nu kan kalla det så ?
                De enda stämplar som finns är dom jag redogjorde i mina första rader.

Vad anser du om den i porslin som jag bifogade en bild på ? Den väger verkligen.....
                Den förstnämda i mässing väger inte många hekto.

Bästa hälsningar.

Comment

Hej Wivi, detta område är inte riktigt mitt gebit, läser tidvis av bara pur nyfikenhet, kommenterar ibland, som nu.

Kanske någon värmde maten med ett av kärlen, det understa? Vem vet. Du misstar dig i det att kärlen skulle vara drivna ur ett stycke, bottnet är en annan del och lött fast i "kanterna" med eller utan haksöm, kolla ånyo. Mässing kan inte drivas så bra som koppar om överhuvudtaget. Det är ett ganska sprött material.

Jag kan inte säga någonting annat om poslinsgrejen än att jag tror att det är ett förvaringskärl. Svårt att tro att den skulle fungera som transportör. Den är ju tung i själv som du även säger. Men som sagt, inte riktigt mitt gebit, skulle den varit Arabia-poslin, då vore saken annan

Comment

Working...
                  X