Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karl Raichle, ljusstake?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karl Raichle, ljusstake?

Hej!

Hamnar allt som oftast på den här sidan när jag kollar upp föremål så nu har jag registrerat mig! Är just nu ute efter mer information kring en ljusstake jag kanske ska sälja. Min mamma köpte den i en antikaffär i Lübeck kring 1964.
    Har hittills fått fram följande:

I ljusstaken står: "5530 r Meersburg handgeschmiedet deutsches edelzinn"

Vad står "r" för? Jag har läst mig till att formgivaren är Karl Raichle. Kan det vara hans signatur? Vad är det för stil och när omkring kan den vara tillverkad?
    Ljusstaken kallas också "Propeller" men jag vet inte om det är rätt namn på den?

Det verkar som att denna ljusstake kan vara ganska värdefull men jag får inte upp några svenska priser och vet inte vilka i Sverige som köper tenn eller kan ha fler upplysningar. Iof är jag beredd att sälja den utomlands också men det vore kul att veta lite om det finns intresse att köpa tyskt tenn här i landet.

Googlade fram en bild, detta är inte mitt exemplar, men likadant: http://www.altertuemchen.de/fotos/raichle1gal.jpg

Vore kul om ni hade något att säga om denna! Sen måste jag lära mig en del om hur man gör rent tenn, finns kanske en tråd om det här?
    Last edited by Biba; 2009-08-13, 04:47.
Working...
X