Vad tror ni om ålder och ursprung på denna dosa i mässing? Jag tycker att den känns genuin, mjuk och behaglig att hålla i, inga skarpa kanter. 10,5 cm lång och väger 175g.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Åttkantig dosa i mässing
Collapse
X
-
Håller helt med Dig, hose.
Ornamentiken hade varit annorlunda och gärna spretig lite här och var, på ett naivt sätt i slutet på 1700-talet och runt 1800.
Men ju äldre, desto bättre blir det i kvalitetsciseleringar, har vi sett.
Det verkar som att små travar mynt legat länge på skattdosans botten?
Comment
-
Hade lite bråttom igår, så jag ville inte svara, men var lite skeptisk.
1. Jag tycker inte den känns svensk. Helt gjuten, väggarna och botten verkar tjocka, liknar inte riktigt sådant äldre jag sett.
2. Dekoren är väldigt "tafflig" stilmässigt. Allt gammalt är inte jättebra gjort, men det kan utesluta högreståndsproduktion - det måste i sådana fall handla om någon allmogedosa. Sättet att gravera mönstret liknar inte riktigt något allmogestil jag sett i Sverige.
Med en liten passus för att jag kan vara helt ute och cykla - den där fristående S-voluten i ornamentiken - tänkte först att det var en helt missuppfattad rocaille, men när jag tänker på det undrar jag om det inte handlar om ett motiv jag sett tidigare i orientalisk konst.
3. Kan ju se helt fel också, men på vänstra kanten, nästan där du håller tummen, syns något som ser ut som en silverblänkande metall, stämmer det? Väldigt mycket orientalisk mässing som säljs som gammal brukar ha sådana fläckar som verkar vara spår av försilvring - vet inte om det är i europa man skaver bort försilvringen eller om det har med något annat att göra.
Lite svårt att se om jag kanske bara lurar mig av fotot...
Comment
-
Själv vet jag inte vad jag ska tro. Har lutat åt att den inte är svensk pga dekoren och åldern har jag ingen koll på. Men att den inte är helt nygjord tror jag vi kan vara överens om.
Det finns inga spår av försilvring så jag tror att det är fotot som ljuger. Den är helt klart rätt grovt gjord och dekoren är lite ojämnt utförd kan man säga. Kanske lutar det åt Turkiet eller liknande?
Comment
-
Jo, den är nog helt klart gjuten. Den har ju ett sådant där "stöbehull" som även gamla ljusstakar har. Har någon kommit närmre ev. datering och ursprung tro? Jag har det inte.Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inläggKan den vara gjuten tro? tycker det verkar så vid dosans överdel, där en fals skapats för locket. Vet inte om jag tror Sverige i så fall. Verkar inte särskilt färsk i vilket fall. trevlig dosa.
Comment
-
Jag har tittat på bilderna flera gånger. Tycker det är ett särdeles gott arbete, kan dock inte koppla den till någon dostillverkare jag läst om. Gjutna dosor gjordes ju på finnspångs bruk, men jag tror inte de var graverade som din är. det graverade är synnerligen ovanligt för Sverige, i synnerhet när man pratar om fabriksarbeten, bondedosor var nästan alltid graverade. Denna är säkerligen en serieproducerad sak. Holland??? 1800-talets mitt????
Comment
Comment