Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tobaksdosa Pieter Holm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tobaksdosa Pieter Holm

Snusdosa Pieter Holm
    Jag har äntligen fått tag i denna dosa.
    Den får alla kalenderdosor att blekna i skenet av denna skapelse med dess intressanta historia.
    Dosan är med all sannolikhet tillverkad i den Tyska ”dosstaden” Iserlohn.

Den pensionerade svenske sjömannen Pieter Holm (1685-1776) flyttade till Amsterdam och öppnade en nautisk skola ”reght door zee”, som den uppmärksamme ser att det står på dosans framkant.
    Dessa dosor tillverkades för att säljas till studenter på skolan. Dosan har på locket en evighetskalender. Till vänster finns en avbildning av Julius Caesar samt 45 voor christi. Till höger avbildas påve Gregorus den XIII. Dessa två avbildades för att den Julianska kalendern infördes 45 före Kristus och den Gregorianska kalendern infördes 1582. (på denna dosa förefaller det stå 1482).

Dosans botten har en hastighetstabell för fartyg som Pieter sades ha utarbetat 1729. Över denna tabell avbildas en mansfigur med en jordglob och en passare i händerna. Där står också årtalet 1497. Avbildningen sägs vara Amerigo Vespucci. Under hastighettabellen finns denna text:
    Geen konst maar rijkdom kan män verliesen, Daarom är konst voor rijkdom te kiezen ( "Ej erfarenhet men rikedomar kan gå förlorad, därför låt erfarenhet företräde framför rikedomar")
    Dosan finns omskriven på flera ställen, bla Pieter Holm and his tobacco box.

Mycket intressant dosa i vart fall med en Svensk anknytning.
    Bifogade filer
    Last edited by Lars Kallin; 2009-06-13, 16:38.

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
    Snusdosa Pieter Holm
    Jag har äntligen fått tag i denna dosa.
    Den får alla kalenderdosor att blekna i skenet av denna skapelse med dess intressanta historia.
    Dosan är med all sannolikhet tillverkad i den Tyska ”dosstaden” Iserlohn.

Den pensionerade svenske sjömannen Pieter Holm (1685-1776) flyttade till Amsterdam och öppnade en nautisk skola ”reght door zee”, som den uppmärksamme ser att det står på dosans framkant.
    Dessa dosor tillverkades för att säljas till studenter på skolan. Dosan har på locket en evighetskalender. Till vänster finns en avbildning av Julius Caesar samt 45 voor christi. Till höger avbildas påve Gregorus den XIII. Dessa två avbildades för att den Julianska kalendern infördes 45 före Kristus och den Gregorianska kalendern infördes 1582. (på denna dosa förefaller det stå 1482).

Dosans botten har en hastighetstabell för fartyg som Pieter sades ha utarbetat 1729. Över denna tabell avbildas en mansfigur med en jordglob och en passare i händerna. Där står också årtalet 1497. Avbildningen sägs vara Amerigo Vespucci. Under hastighettabellen finns denna text:
    Geen konst maar rijkdom kan män verliesen, Daarom är konst voor rijkdom te kiezen ( "Ej erfarenhet men rikedomar kan gå förlorad, därför låt erfarenhet företräde framför rikedomar")
    Dosan finns omskriven på flera ställen, bla Pieter Holm and his tobacco box.

Mycket intressant dosa i vart fall med en Svensk anknytning.
    Ja här susar historiens vingslag, mkt berättelse och vackert objekt, som får min Westeråsdosa att tystna för stunden. Grattis kallin!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Dosa

Hej Jag köpte en sådan dosa daterad 1729 på nätet och blev glad när jag fick reda på
      var dosan kom ifrån och med svensk anknytning det var toppen tack för allt.

Comment

Working...
      X