Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brännförgyllning.Hur ser man skillnad??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Brännförgyllning.Hur ser man skillnad??

Hur ser man skillnad på något som är brännförgyllt kontra ”bara guldfärgsmålat” eller mässing som arbetats på något sätt – eller blivit gjutet? För nog går det att gjuta mässing, precis som gjutjärn?
    Anledningen till första frågan är, att jag har en taklampa som, vad jag tror är i mässing (kanske/troligen gjuten), men som kanske är brännförgylld. Den har liksom en lite annan lyster på utsidan än på insidan. En del detaljer, såsom den lilla delen varifrån bågarna utgår, ser ut som ”ren o vanlig” mässing liksom de klämmor som håller fast glasen runtom.
    Jag skulle tro att lampan ursprungligen är tillverkad för att vara elektrifierad, för det finns inget som direkt ser ut som om den är omgjord. Köpte den på auktion för sådär 20-25 år sedan.
    Lägger in några bilder, som dessvärre inte är så bra eftersom lampan hänger i hallen och det regnar idag, varför ingen solsken lyser in och underlättar fotograferingen.
    Vore tacksamt om någon – trots dålig bildkvalitet – kan säga om lampan är brännförgylld eller gjuten mässing. Och kanske ungefärlig ålder.
    Bifogade filer

Kan vara svårt att se på ett foto, men den här lampan är inte brännförgylld. Möjligen har man lagt på någon guldbrons av något slag. Är inte riktigt hemma för modernare tekniker för att göra sådant.
    Den är inte gammal nog, och inte tillräckligt bra gjord.
    Om du tittar på sidorna av ljusarmarna syns repor efter maskinslipning - dom har man inte tagit bort - stora skruvar moderna som sitter helt synliga på framsidan av detaljerna. Själva kransen upptill är i ren svarvad mässing.
    Lampan är nyare, skulle tro 60-, 70-tal.

Comment

Kanske låter fel när man säger att den inte är tillräckligt bra - kan nog ha varit ganska dyr då den köptes - men det det är ju skillnad på äldre och nyare hantverk, utan att göra alltför lång utläggning om det - vi har ju haft andra trådar i ämnet...

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Kanske låter fel när man säger att den inte är tillräckligt bra - kan nog ha varit ganska dyr då den köptes - men det det är ju skillnad på äldre och nyare hantverk, utan att göra alltför lång utläggning om det - vi har ju haft andra trådar i ämnet...
        Tack för svar och info, FBQ. Nejdå, det låter inte alls fel att säga, att "den inte är tillräckligt bra".. Förstår precis hur du menar. Och inte heller hade jag uppfattningen, att den skulle vara särskilt gammal. Var mest nyfiken på om den var "förgylld" eller ej. Nu vet jag.
        Har ingen aning om vad det kan ha kostat när den köptes. själv gav jag 15 kr för den på auktionen då, för ca 20-25 år sedan. Och den har sannerligen lyst för vartenda öre

Comment

Working...
        X