Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barockljusstakar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Hallå Hose,
    Intressant, jag har undrat över de där hålen.,,so long

Comment

Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
      Vi tager det lige generelt. Fordi metal var dyrt og kostede meget. Arbejdsløn var billig. Så man sparede på det dyre messing. De støbte derfor stammerne så de var hule indeni. Det kan man gøre på 2 måder. Man har en løs kerne indeni støbeformen. Kernen skal holdes på plads - det sker med en tråd som resulterer i to huller i stammen. Se billede - de 2 huller sidder på hver sin side af balusteren.
      Stammen kunne også støbes i 2 halvdele som efterfølgende blev sat sammen med lodning. Det resulterede i en langsgående søm i lysere materiale - se billede.
      Den langsgående lodning var dte svage punkt. Det kunne resultere i det her.
      Hittar som sagt inga hål i min, den känns genomgjuten. Lärorikt och BRA inlägg, man tackar.

Comment

Den har alle elementerne. Dagens indkøb. Balusteren og de tre vulster (lige over baluster og lige over foden samt på lysepiben). Der er støbefejl i den og fod ,,,,mark sen-empire som går over i ny-barok. Ny barokken fortsætter i Chr VIII stil.
        Stagen har elementer fra flere perioder - kaldes også stilblandingsperioden. Jeg vil sige anno 1840 til 1860. Ikke senere, men heller ikke før.
        Og så kikker man på Lauritz og hvad har de?

Comment

Ja denne stage er mere renaissance end barok. Vi er tidlig i 1700 og stagen er min stage nr 2. Også arvestykke i familien.
          Foden er kraftig skadet. Oprindelig har den haft en kreds som de øvrige. Denne er knækket af for mange år siden. Jeg ´husker den som den ser ud nu fra barndom og det er sket meget tidligt eftersom den er slidt rund der hvor den er knækket. Så den er pudset i over 100 år for at skabe det slid.
          Fod og stamme er oprindelig sammenhørende, men den er loddet under bund så den kan ikke adskildes. Den kan imidlertid følges i slægten i over 100 år. Og dengang gad man ikke snyde
          Jeg synes den er umådelig smuk og harmonisk. Også et sikkert kendetegn - harmonisk.
          Idag danner den par med foregående sammensatte stage - de er af samme størrelse.
          Men bemærk når man ser dem sammen. Den ene er umådelig harmonisk - den anden virker forkert (hvad den også er).
          Hose!
          Denna borde väl vara en släkting till din ärvda stake ?
          Bifogade filer

Comment

Det var pokkers. Stammen afviger - din er rund hvor min er spids. Men foden, der er næsten ingen kant. Så har min stage heller ikke haft den kant oprindelig. Jeg har spekuleret på hvordan, den kunne blive skadet så meget. Hele vejen rundt, og det er den altså slet ikke.
            Jeg har aldrig kendt mine bedsteforældrer - så jeg har ikke kunnet spørge.
            Men fantastisk, at jeg kunne lære mere om den stage. Tak for det.

Comment

Det var pokkers. Stammen afviger - din er rund hvor min er spids. Men foden, der er næsten ingen kant. Så har min stage heller ikke haft den kant oprindelig. Jeg har spekuleret på hvordan, den kunne blive skadet så meget. Hele vejen rundt, og det er den altså slet ikke.
              Jeg har aldrig kendt mine bedsteforældrer - så jeg har ikke kunnet spørge.
              Men fantastisk, at jeg kunne lære mere om den stage. Tak for det.
              Kul att kunna tillföra dig något Hose, din kunskap är imponerande men det har du ju hört förr
              Här kommer ett par lite bättre bilder innan batterierna i kameran dog samt en annan stake som vore kul att veta lite om med samma höjd men otroligt mycket tyngre och kraftigare men med samma härliga patina och slitage
              Bifogade filer

Comment

Lyfter denna, Hose vad tror du om den sista?

Hittade ännu en idag som jag kommer lägga ut snart

Comment

Den sidste er absolut barok. Foden ser vi næsten aldrig i Danmark, men den ses ofte i svensk sammenhæng. På Tradera har jeg flere gange set den type fod. Sjovt nok at der er den forskel mellem dansk og svensk.
                  Ellers har den alle tegn på alder (under bund, hullet i stammen, modellen uden lys manchet skruegang).

Comment

Den sidste er absolut barok. Foden ser vi næsten aldrig i Danmark, men den ses ofte i svensk sammenhæng. På Tradera har jeg flere gange set den type fod. Sjovt nok at der er den forskel mellem dansk og svensk.
                    Ellers har den alle tegn på alder (under bund, hullet i stammen, modellen uden lys manchet skruegang).
                    Tack Hose!

Vad tror du om denna då ?
                    Mycket gulare i färgen, känns lite senare med drag av empirstil men ändå kvar i barocken ?
                    Endast 9 cm hög
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
                      en annan stake som vore kul att veta lite om med samma höjd men otroligt mycket tyngre och kraftigare men med samma härliga patina och slitage

Comment

Udråbspris 800 SEK og slet ingen bud. Hvem vil købe en lysestage? Tilsyneladende ingen. Jeg var en tur forbi min antik pusher idag. Afrodisium for os freaks. Jeg købte 2 barokstager begge 1700tals. Jeg betalte ham 350 DKK for begge to. Normalt tager han mere for 1700 tals men som auktionen viser så er interessen = 0
                        Min søn siger - Når jeg skal rydde op efter dig, så sælger jeg alle til 500 kr/stk. De som bliver solgt var prissat for billigt - de som ikke bliver solgt var prissat for dyrt. Så sætter jeg stykprisen til 300 og så fremdeles - på et tidspunkt er alle solgt.

Denne stage har 8-kantet lige sidet fod. Alder er vel omkring 1700++
                        Stammen er elegant høj og tynd. En form som jeg ikke tidligere har set, men som har barok balustren.
                        Lyse piben - den form kender jeg heller ikke.
                        Fod og stamme er loddet sammen. Vi ved ikke hvornår, men formentlig ikke så længe siden. Foden er skadet rundt om stammen. Formentlig støbt for tyndt - det er tinloddet på undersiden.
                        Stammen er ikke så flot som en næstvedstage, men alder er god - 250 til 300 år gammel.
                        Bifogade filer

Comment

Den anden stage er en traditionel Næstvedstage. Baluster og rund fod. Den er tung og gammel. De to huller i balustren viser at den er støbt hul, og under bund ses at den er hul. Fod og stamme er loddet sammen.
                          Men lav - den er ikke stor engang i tiden er den afkortet - stammen er kun 2/3 af hvad den skulle være. Afkortet nederst i balustren. Vi ved ikke hvornår den er afkortet eller hvad årsagen er. Pusherens kærreste havde to tilsvarende - et par hvor begge var afkortet.
                          De lave stager kaldes spillestager - har man haft brug for en sådan engang for 150 år siden. Har man så taget en antikvitet og lavet den om - rejsestage, den fylder ikke så meget. Men loddet som den er - kan ikke skildes.
                          Jeg synes den er lækker - 250 til 300 år gammel.
                          Bifogade filer
                          Last edited by hose; 2010-05-29, 16:48.

Comment

Inköptes på Lions i Sölvesborg vid mitt besök där, trots stearinresterna tyckte jag den såg bra ut. Var den enda tydligen då den stog kvar trots flera timmar efter öppning, kan det ha varit tack vare allt stearin Har läst igenom tråden och jämfört med de andra stakarna, hittat 2 rostliknande hål nederst på balustern. Vad kan åldern vara,1820?

Putsar den imorgon, nu sitter jag och tar bort stearin med nageln.
                            Bifogade filer
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

prøv med 1720 til 1820

Comment

Tackar för svaret Hose! Då var känslan inte helt fel iallafall.

Nu en annan fråga, tänkte lägga ut en bild på den putsad men jag har gnidit på den i 2 dagar och den är så småporig att den fortfarande ser skabbig ut. Funderar på att använda citronsyra+vatten eller har någon ett annat alternativ?
                                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Working...
                                X