Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gaffel fr AG Dufva, ALP C8

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gaffel fr AG Dufva, ALP C8

Jag har en gaffel som är stämplad AG Dufva, ALP, C8 (=1929), samt en duva.
    Har aldrig sett att nysilver har årtalsstämpel!? Vad heter modellen? Finns det något värde i den?
    Bifogade filer

Jag citerar SStempeln som är mycket kunnig vad gäller silver, nysilver och dylikt på AP och Qrt.S, medlem här på forumet och likaledes kunnig.

Vad jag själv kan tillägga är att jag läser din årsstämpel som C2 vilket är 1908 och ALP som står för alpacka ibland stavat alpacca, vilket är en nysilverlegering.

"På nysilver ska det i princip inte få lov att finnas några årsstämplar alls - just p.g.a. förväxlingsrisken. ...
    Det stora undantaget heter Dufva, som hade en egen bokstavsserie, men utan större risk för förväxling, eftersom där aldrig samtidigt finns några silverstämplar - alltså ingen "kattfot" eller så."

Qrt.S - "Det är Axel Gabriel Dufva f. 29.4.1822, död 9.10.1897 grundade en fabrik för försilvring. Sönerna Harald Gabriel och John Helmer fortsatte verksamheten till 1936 då företaget köptes av GAB. AGD stämplade även silver sedan 1897."

"Man måste påpeka att Dufvas årsstämpelserie hittills aldrig har bekräftas helt, så att man sett en direkt översättning från bokstav till årtal. Allt vi har bygger på uppgiften att A = 1882, och A2 = 1906.
    Sedan förutsätter vi att man plockade bort samma bokstäver som i den "riktiga" silverstämpelserien, d.v.s. J, W, Å, Ä, och Ö.
    Tekniskt sett kunde de lika gärna ha behållit J och i stället tagit bort Q, exempelvis.
    Som LES säger så brukade man förr omväxlande använda I/J samt V/W. Antagligen har man därför inte använt mer än en av vardera varianten.
    Vi vet inte förrän vi har sett stämplar med samtliga "misstänkta" bokstäver.

Jag har för mig (utan att gå igenom listor m.m.) att R2 är det senaste året som synts till. Det finns dock en hel del tveksamma fall. Så t.ex. har jag en som faktiskt ser ut som Y2, men allt talar för att det ska vara något annat. Jag har också en tydlig V8, vilket är en omöjlighet - det är inte silver, då det samtidigt står "ALP".

En del saknar årsstämplingen helt, utan att fördenskull se ut att vara äldre än 1882. Man skulle kunna framkasta hypotesen att det bara är egen tillverkning som årsstämplats, men det är just bara en hypotes.
    Här är i alla fall en lista över hela den troliga raden:"

A = 1882
    B = 1883
    C = 1884
    D = 1885
    E = 1886
    F = 1887
    G = 1888
    H = 1889
    I = 1890
    K = 1891
    L = 1892
    M = 1893
    N = 1894
    O = 1895
    P = 1896
    Q = 1897
    R = 1898
    S = 1899
    T = 1900
    U = 1901
    V = 1902
    X = 1903
    Y = 1904
    Z = 1905
    A2 = 1906
    B2 = 1907
    C2 = 1908
    D2 = 1909
    E2 = 1910
    F2 = 1911
    G2 = 1912
    H2 = 1913
    I2 = 1914
    K2 = 1915
    L2 = 1916
    M2 = 1917
    N2 = 1918
    O2 = 1919
    P2 = 1920
    Q2 = 1921
    R2 = 1922

Comment

Fyller på med ännu en Dufva. Har läst ditt sista inlägg ordentligt Kaptenen. Det SKULLE kunna innebära att denna sockerströare är tidigare än 1882 eller inte! ? Sambon tycker stilen lutar åt ca 1880, själv vill jag placera den kring 1910, vad säger ni?
      För ordningens skull; den ligger ute till försäljning då den följde med i ett större köp, men jag blev nyfiken på Dufvas dateringar här.
      Bifogade filer
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Din sockerströare kan mycket väl vara tillverkad tidigare än 1882, modellen som är King's pattern eller på svenska Engelsk snäck blev populär i England under 1820-talet och i Sverige började den tillverkas i silver på 1830-talet.

Comment

Tack Kaptenen, så jag ska lyssna lite extra på Sambon! Tänkte att mönstret/skeden är gjuten, förutom skopan och att gjutningen kommit till senare, tänkte jag!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Nej både skopan och skaftet är pressade. Liksom de i silver från 1820-talet. De stora pressarna var en förutsättning för att man skulle kunna göra dessa mönstrade bestick till ett något hyfsat pris.

En stämpel med samma utseende har jag nyligen sett på AP på en utstuderat krusidullig, hög sockerskål som troligen var från 1850-60-talet. Sen är det ju så att populära mönster som Engelsk snäck har tillverkats under en mycket lång tidsperiod och det är möjligt att någon tillverkare fortfarande marknadsför det.
            Last edited by Kaptenen; 2009-04-02, 22:51.

Comment

Jag har 8 st. Kings pattern skedar i silver, och de är daterade 1865-1876; min erfarenhet är att det är som mest poppis ungefär under den perioden. Har inte sett några nytillverkade, men det är som sagt möjligt att det finns.
              Har ju annars en A. G. Dufvasked som jag visat här tidigare med just Kings pattern dekor. Den har årsbokstaven E; om allt stämmer 1886.

Comment

Ang. AG Dufvas årsstämplar som redogjordes fint i ett tidigare inlägg, så sitter jag och håller i en kaffekanna med stämpeln S2, vilket om man ska följa tabellen borde vara ett av de sista åren? Vad kan en sån kaffekanna vara värd undrar jag?

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Jag citerar SStempeln som är mycket kunnig vad gäller silver, nysilver och dylikt på AP och Qrt.S, medlem här på forumet och likaledes kunnig.

Vad jag själv kan tillägga är att jag läser din årsstämpel som C2 vilket är 1908 och ALP som står för alpacka ibland stavat alpacca, vilket är en nysilverlegering.

"På nysilver ska det i princip inte få lov att finnas några årsstämplar alls - just p.g.a. förväxlingsrisken. ...
                  Det stora undantaget heter Dufva, som hade en egen bokstavsserie, men utan större risk för förväxling, eftersom där aldrig samtidigt finns några silverstämplar - alltså ingen "kattfot" eller så."

Qrt.S - "Det är Axel Gabriel Dufva f. 29.4.1822, död 9.10.1897 grundade en fabrik för försilvring. Sönerna Harald Gabriel och John Helmer fortsatte verksamheten till 1936 då företaget köptes av GAB. AGD stämplade även silver sedan 1897."

"Man måste påpeka att Dufvas årsstämpelserie hittills aldrig har bekräftas helt, så att man sett en direkt översättning från bokstav till årtal. Allt vi har bygger på uppgiften att A = 1882, och A2 = 1906.
                  Sedan förutsätter vi att man plockade bort samma bokstäver som i den "riktiga" silverstämpelserien, d.v.s. J, W, Å, Ä, och Ö.
                  Tekniskt sett kunde de lika gärna ha behållit J och i stället tagit bort Q, exempelvis.
                  Som LES säger så brukade man förr omväxlande använda I/J samt V/W. Antagligen har man därför inte använt mer än en av vardera varianten.
                  Vi vet inte förrän vi har sett stämplar med samtliga "misstänkta" bokstäver.

Jag har för mig (utan att gå igenom listor m.m.) att R2 är det senaste året som synts till. Det finns dock en hel del tveksamma fall. Så t.ex. har jag en som faktiskt ser ut som Y2, men allt talar för att det ska vara något annat. Jag har också en tydlig V8, vilket är en omöjlighet - det är inte silver, då det samtidigt står "ALP".

En del saknar årsstämplingen helt, utan att fördenskull se ut att vara äldre än 1882. Man skulle kunna framkasta hypotesen att det bara är egen tillverkning som årsstämplats, men det är just bara en hypotes.
                  Här är i alla fall en lista över hela den troliga raden:"

A = 1882
                  B = 1883
                  C = 1884
                  D = 1885
                  E = 1886
                  F = 1887
                  G = 1888
                  H = 1889
                  I = 1890
                  K = 1891
                  L = 1892
                  M = 1893
                  N = 1894
                  O = 1895
                  P = 1896
                  Q = 1897
                  R = 1898
                  S = 1899
                  T = 1900
                  U = 1901
                  V = 1902
                  X = 1903
                  Y = 1904
                  Z = 1905
                  A2 = 1906
                  B2 = 1907
                  C2 = 1908
                  D2 = 1909
                  E2 = 1910
                  F2 = 1911
                  G2 = 1912
                  H2 = 1913
                  I2 = 1914
                  K2 = 1915
                  L2 = 1916
                  M2 = 1917
                  N2 = 1918
                  O2 = 1919
                  P2 = 1920
                  Q2 = 1921
                  R2 = 1922
                  Bra information kaptenen!

Jag hittade hit igenom google då jag försökt söka upp värde på en hel del bestick ( säkert 15 kg )
                  Har kommit över ett gigantiskt parti i ett familjeföretag.
                  Sökte på ena sorten AG Dufva F.2 knivar ( 1911 ? ) har ca 50 sådana matknivar, står olika gravyrer på handtagen ( rullan tex)
                  Har inte gått igenom ens hälften av alla bestick men har testat med magnet-tricket ( vet dock inte vad det betyder ) men är bara på själva knivbladet på visa besticksorter som det är magnetiskt. resterande är någon annan metall?

Läser på några nu...
                  Gense Alp. A5 8R (eller om det kanske står 45 8R, alt. A6 8R ) dessa 100 st har något av 3-dimensionella handtag eller hur man nu skall beskriva handtagen. Där sitter också någon form av gravyr (kvistar med bokstavsbeteckning i slingring stil ? )

Hittar någon stempel på annan sort som jag inte kan tyda. ca 70 par (kniv o gaffel samt skedar av dessa)

Sen en låda med gense 18/8 stainless sweden, står SARA på handtagen men dessa ser inte så gamla ut och har säkert inte mycket värde.

Som sagt skall gå igenom alla lådor för det finns hela gamla set. Något borde man säkert kunna sälja dem för.
                  Sänkte ned några i salt, folie bad för att lättare kunna tyda texten.

Någon som vet om det finns något värde i allt detta.
                  Javisst ja, Knugen och Silvia invigde denna byggnad för herrans många år sedan, så har flera foton då dem ser glada ut och klipper band. Har massa tallrikar också i olika set, tonvis.

mvh

Comment

Troligen blir du besviken när du läser detta, men "livet är grymt" sa grisen! Försilvrade föremål förutom några få och sällsynta undantag från slutet av 1700-talet/1800talets början har inget större ekonomiskt värde. Hittar du silver blir saken en annan, Sök efter kattfoten/tre kronor-stämpeln och lägg dem åt sidan, resten har bara ett bruksvärde. Försök sälja dem till någon restaurant/ pizzeria eller därvid jämförbart, kanske det lyckas, men rik blir du inte.

Comment

Working...
                    X