Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märkt ORI eller ORIO + vas/kärve? [ID: Guldsmedsaktiebolaget, GAB]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Märkt ORI eller ORIO + vas/kärve? [ID: Guldsmedsaktiebolaget, GAB]

Hej, jag köpte detta skrivställ på en loppmarknad för 50 kronor. Har försökt finna ut mer om skrivstället (via nästan allsmäktiga Google) men jag gick bet.

Här är tre bildlänkar

Det är en brevkniv med samma uggla i skinnfodralet

Är det någon här som känner igen den? Är det art deco (20 tal?) eller någon senare produktion?

Tacksam för alla inlägg!
    Last edited by Kaptenen; 2012-02-24, 14:57. Anledning: Ändrat rubrik för bättre sökbarhet

Hej och välkommen till forumet!

När bilden laddades upp och jag scrollade ner tänkte jag att det här blir en lätt match, Guldsmedsaktiebologet i Stockholm. Jag har sett ljusstakarna och pennstället tidigare och tycker mig minnas att de var märkta GAB och ev vasamärket (vasakärven). Jag tror att dessa och dina är från 1920-30-talet och på en kopling till GAB även om dina är märkta ORI.

Comment

Tack för hjälpen! En annan här på forumet hade en pokal med samma stämpel men det inlägget hade inga svar.

Har varit en samlare sen liten, nu måste jag dock göra av med en hel del jag införskaffat när jag var sjuk.

Comment

Orio

Har en äldre var i lätt brons som är stämplad Orio.
        Någon som vet något om Orio?
        www.starkeld.com

Comment

En auktionsnotering upplyser oss att det är ett Lidköpingföretag eller ett varumärke kopplat till Lidköping.

Fat, brons, Orio, Lidköping

Comment

Ja, jag har sett den noteringen också men den tycks inte leda vidare någonstans. När jag tittade närmare på stämpeln visade det sig att det sista O:et har en symbol inuti. Något i stil med en fransk lilja.
            Bifogade filer
            www.starkeld.com

Comment

Det ser ut som Guldsmedsaktiebolagets Vasamärke, som skulle borga för kvalitet.

Last edited by Kaptenen; 2011-08-01, 00:56. Anledning: Sammanfogat trådar

Comment

Tack Kaptenen. Mycket intressant. Visst är det märkligt att det inte finns någon ordentlig litteratur på det här området.
                Hoppas vi hittar mer info om orio och vasakärven.
                www.starkeld.com

Comment

Se annons från FORM (tror det var 1942). Här bekräftas kopplingen till GAB. Min teori är att det är patineringen som kallades ORI hos GAB. Har sett flera olika föremål som är stämplade ORI, men aldrig något som inte haft denna grönbruna patinering.

/InB
                  Bifogade filer

Comment

Working...
                  X