Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svart kandelaber i vridet järn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svart kandelaber i vridet järn

Är det någon som kan hjälpa mig med mer info ang denna ljusstake? Nyligen har jag sett 2 olika bilder på den med informationen att den kan vara mycket gammal (1600-tal). Har de även tillverkats senare, kanske vid förra sekelskiftet?
    Ljushållarna är ihåliga, som en platta som blivit hoprullad med skarven in mot staken. Tillhörande (?) manchetter måste sättas dit i samtidigt som ljuset, annars ramlar de av. När jag tänker närmare på saken, tror jag att manchetterna är yngre, de är blanka undertill och ser serietillverkade ut, är nog inte järn, heller.
    Inte stämplades väl järn? Tog en närbild av de ditnitade pilarna, på baksidan är niten platt. Under/bakom ljushållaren på samma bild är det stearin.

Skulle vara roligt att få veta ungefär ålder, så man vågar använda den . En gång i tiden var den flitigt använd men har legat nedpackad i många år sen dess.
    Bifogade filer

Tror att den är ännu nyare. Ljushållarna ser ut att vara fastsvetsade på armarna och inte smidda.
    Käck & Hedbys i som tillverkar "Tuppljusstaken", tror att någon har visat en bild på en sådan här, har tillverkat lite andra mindre ljusstakar i andra modeller.
    Pilarna antyder att den troligen är gjord i Dalarna, men det finns ju säkert många fler små metallverkstäder att välja på...

Comment

Tack för ditt inlägg, FBQ. Som jag skriver så är det alltså stearin på ljushållarna, dessutom har den här staken/kandelabern legat nedpackad sen 1951 enligt tidningspapperet den var inslagen i. Kommer från ett gammalt dödsbo och har bara legat i kartong sen dess.

Comment

Ljushållarna är som sagt svetsade på plats. Kan kanske vara äldre än 1951, men i sådana fall inte särskilt mycket. Tänker i sådana fall att det verkar konstigt att packa ned en nästan ny ljusstake...
        När dog personen som de kom i dödsbo efter? Kan man inte lika väl ha använt en gammal tidning att packa in ljusstaken i?

Comment

Hej igen!
          Jag får väl ge mig ang. svetsningen, sånt begriper jag inte helt enkelt. Vet inte heller när hon dog de saker som packades upp av arvingarna, packades ned ingen i tidningar från 1991. Kanske är det samlingar från olika håll, rentav.

Tack för dina svar!

Comment

Tack själv
            skall försöka läsa på lite om svetsningens historia, kom på att jag behöver lära mig mer där.
            Skulle bara tillägga att den här typen av ljusstakar är vanliga allmogeljusstakar under 1700- och 1800-talen. Runt 1900 plockas den upp i nyproktion i olika varianter på olika håll i landet, oftast i lite lokala varianter av hemslöjdsförbunden. Samtidigt har ljusstakarna också kopierats av mindre smidesverkstäder. De tillverkas som sagt än idag.

Comment

Ursprungligen postat av Mysa60 Visa inlägg
              ...Ljushållarna är ihåliga, som en platta som blivit hoprullad med skarven in mot staken. ....
              Kan du fixa en närbild tagen rakt ner i en av ljushållarna, och gärna en ännu närmare den ev svetsade fästpunkten?

Comment

Vad roligt att ni är intresserade!
                Nu har jag tagit foton från alla möjliga håll och vinklar (kunde bara ladda ner 5). På ett av fotona ser man snöret som manchetterna hänger i, till höger på bilden, det är ju bara att bortse ifrån. Den sista bilden är på niten som håller pilarna, står det 10? Har en bild på nitens baksida också om så önskas.

Hoppas ni kan få ut nåt!
                Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Mysa60 Visa inlägg
                  Vad roligt att ni är intresserade!
                  Nu har jag tagit foton från alla möjliga håll och vinklar (kunde bara ladda ner 5). På ett av fotona ser man snöret som manchetterna hänger i, till höger på bilden, det är ju bara att bortse ifrån. Den sista bilden är på niten som håller pilarna, står det 10? Har en bild på nitens baksida också om så önskas.

Hoppas ni kan få ut nåt!
                  Kul med fler bilder! Apropå antalet vill jag minnas det går att ladda upp fler än fem, om man upprepar hela själva ladda-upp-bild-förfarandet.

Vill särskilt påpeka att jag absolut inte är någon expert men har lite funderingar: Det är fortfarande lite svårt se exakt hur ljushållarna är fästade till armarna, men eftersom överlappningen verkar minimal eller obefintlig förmodar jag att de knappast kan ha fästs medelst vällning, utan istället har svetsats fast. Ljushållarna tycker jag ser bra lika ut rostärrade, slitsade rör.

Vet inte, men föreställer mig att talet på niten är en dimensionsmärkning i millimeter, och på åtminstone skruvar angavs väl dimensionerna långt in på 1900-talet i bråkdelar av tum.

Själva stommen tycker jag ser fin och äkta ut. Möjligen är staken rätt gammal men reparerad och kompletterad senare.

Comment

Lite fler foton på fästena samt baksidan på niten. De visar staken uppifrån och ned, ringen på mitten sitter fast men jag ser inga fästen, kanske är den bra ditklämd? Och om det är som ni säger, så är fästena säkert ditsvetsade.

Tack för tipset ang nedladdning av bilderna, Curious!
                    Bifogade filer

Comment

Hmm. Håller med Curious om att stommen ser bättre ut. Nu har man ju tillverkat även smidda senare, men visst finns det delar som ser äldre ut...
                      Lite förvånande särskilt när jag tittar på sista bilden senaste inlägget där spetsen verkligen är ordentligt att man varit så slarvig med ljushållarna.

Sedan ser jag på första bilden av järnet bakom niten till dalpilarna att den är svetsad där med - jag tror i sådana fall att det är fler delar än ljushållarna som är nya. Pilarna känns inte heller stilmässigt särskilt gamla, tror i sådana fall att de också är nya.

Sedan tycker jag att dom spiralvridna järnen på näst sista bilden ser väldigt jämna ut. Om de är smidda ända från grunden och inte gjorda av kvadratiska stål borde det gå att se olikheter tjockleken. Men bilden är fortfarande ganska suddig...

Comment

Reagerade direkt negativt när jag såg staken med dess ljushållare. Vilken smed skulle göra något så misspassande till stammen. Du skriver i ditt första inlägg att du sett ett antal andra på bild. Var de likadana och med samma ljushållare? Om så är fallet så kanske det fanns/finns en smed med olik uppfattning vad gäller stil och finess. Stommen/stammen har andra redan sagt det mesta om. Svårt att avgöra ålder. Kanske bäst att visa upp den för ett Auktionshus eller någon smideskunnig. Grundtips 1900-tal

Comment

Vem vet, Mysa60 - kanske hade din ljusstake en gång i tiden utsmidda ljushållare mer i stil med den nedan, som jag Googlat reda på.

Comment

Tack snälla ni!

Jag har svårt att tro att den här människan lämnade in nåt på reparation och nu när jag ser den här staken som du har foto på Curious, är det ju en enorm skillnad. De stakar jag såg var småbilder i A & A, det var då det pirrade till i magtrakten när det stod att de var från 1600-talet. Nu ska jag inte tjata mer om den här staken utan tackar ödmukast för allas engagemang :-)

Comment

I upplysningens tjänst ville jag bara passa på att alla helt smidda ljusstakar inte är 1700-tal!
                              Det finns duktiga smeder idag också, och för 50 eller 100 år sedan var de fler. Såg nyligen en på tradera där någon annonserade ut vad som mest på de ganska suddiga bilderna såg ut som en relativt ny ljusstake - i annonsen hänvisades till antikrundan och att en sådan blivit värderad till 10.000-15.000 och någon hade redan bjudit 4.000 för den.
                              Gör det ingenting om man råkar lägga pengarna på något värdelöst gör det kanske inte så mycket, men så många brukar bli besvikna...

Comment

Working...
                              X