Ursprungligen postat av Stridis
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bjällra
Collapse
X
-
En riktig luring. Får vibbar åt både gammal och äldre ändå. Kläppens upphängning har ersatts av en sentida hållare. Kläppen ser inte ut att "slå" på rätt ställe på klockan. Tycker det ser ut som att även kläppen har dekor eller mönster. Håller med om att klockan ser ut att vara från sydliga breddgrader. Är ändå tveksam. Får norsk i huvudet. Var i landet är den funnen?
Nu kommer väl snart Hose in och säger att det är en bjällra avsedd för kamel eller lamadjur
Comment
-
Ordet Fälad är lite intressant då det betyder betesmark. Om du har möjlighet och närhet till Kulturen i Lund så tycker jag du skall visa upp den där. Om det då visar sig att den är av nyare slag så har du i alla fall fått besked.
En bild på kläppen vore bra om den går att fota.Last edited by Ulferic; 2009-01-16, 19:53.
Comment
-
Då har du ett bra tålamod! Jag tycker att din bjällra var både fin och spännande. Jag hade nog också trott att den var väldans gammal. Hoppas någon kan komma på att de har sett den i någon bok eller nåt ,annars får du ta en sväng förbi museèt, och vänta inte i 35 år till..Ursprungligen postat av Stridis Visa inläggHar funderat på Kulturen i Lund själv, eller varför inte kulturhistoriska muset i Lund.
Skull e gärna vilja ha den daterad, hade varit kul att veta har ju funderat på den i 35 år nu
hahahahahahahahaha
Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.
Comment
-
Comment