Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Traditionsljusstake.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Traditionsljusstake.

Hej.

Med tanke på Jul så vill jag visa denna ljusstake som jag fick när jag föddes. I den står det skrivet vilka som var med på Julafton, vilka Julklappar som jag fick (i unga år) samt väder och temp. Både barn och barnbarn tycker det är skojigt att se vad farfar fick i Julklapp osv. själv blir jag nästan lite rörd av att se så många nära och kära som har gått bort men fint ändå på något sätt. Runt foten kan man läsa, Brinn Julejus med hälsning till framtida släktled och i foten ligger en liten bok att skriva i.
    Jag tror att det finns en modernare verson av den än i dag.

Mvh/Urban

Vilken trevlig grej!
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

jättefin tradition

Comment

Fantastiskt fin! Har aldrig sett en sån. Vilken charmig idè! Vad fick du som första julklapp? Tack för att du visade denna fina sak. mvh
        Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Tack alla snälla.

Jag tycker själv att det är en jätte fin tradition och det var därför jag ville visa den. Den är ju personlig så därför är det ingen annan som är intresserad av just den här ljusstaken.

Viol var intresserad av min första julklapp.

Det är så att jag blev adopterad till Umeå strax efter nyår 1949 och var ca. 3 månader när jag landade i Umeå. (inte med storken som en del tror) Då jag bara var tre dagar gammal min första jul (född 21/12-48) så blev det nog lite julfirande av olika anledningar och 1949 finns tyvärr bara ett tomt blad. Men 1950 fick jag en trampbil av målad masonit av min morfar och en ficklampa.
          Fick kanske mera saker också men det står inte. Min hustu påstår att det fanns en annons om en modernare version i tidningen Land för några år sedan.
          Kanske går det att Googla på Traditionsljusstake.

Mvh/Urban

Comment

Kolla här.

Den här ser lite annars ut än den som jag har. Nu verkar den att vara slut men de får kanske hem nya.

Mvh/Urban

Comment

Hej, ja den där ljusstaken var verkligen en genuint bra gåva! Väger lite högre att ge bort en sådan till en liten bebbe, nyfödd eller i doppresent, än någon trist tennram eller sparbössa som Guldfynd har i sortimentet som också bebben naturligtvis får tre av varje av...Vissa julklappar kommer man ju ihåg, fast 1950 var ju ett tag sen så det var nog tur att du kunde kolla i boken. Snäll morfar! Jag förstår att den ljusstaken betyder mycket för dig. Det som var bäst formulerat på kartongen var att "ljuslågan är densamma under 75år", mycket fint Mvh
              Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Working...
              X